لطفا منتظر بمانید

لیزردرمانی چیست؟

28 فروردین ، 1396
شرکت بین المللی پرسناژ
0 کامنت
لیزردرمانی یکی از درمان های پزشکی است که از نور متمرکز برای درمان بیماری های مختلف استفاده می کند. بر خلاف سایر منابع نوری،  نوری که در لیزر مورد استفاده قرار می گیرد دارای طول موج خاصی است.  اینکار به نور اجازه می دهد بر روی پرتوهای قدرتمندی متمرکز شود. نور لیزر بسیار شدید است و می تواند حتی الماس و فولاد را نیز شکل دهد.  در پزشکی استفاده از لیزر به جراحان اجازه می دهد  با استفاده از متمرکز کردن نور بر روی یک ناحیه کوچک، کار خود را با دقت بیشتری انجام دهند. در چنین شرایطی بیمار درد ، تورم و خونریزی کمتری را تجربه خواهد کرد. با اینحال، استفاده از شیوه های درمانی با لیزر می تواند گران قیمت باشد و به درمان های مکرر نیاز داشته باشد.
لیزر درمانی برای چه مواردی استفاده می شود؟
لیزر درمانی برای موارد زیر مورد استفاده قرار می گیرد:
نابود کردن یا کوچک کردن تومورها، پلیپ ها یا رشد بی رویه سلول ها
تسکین  نشانه های سرطان
از بین بردن سنگ کلیه
برداشتن بخشی از پروستات
ترمیم جداشدگی شبکیه
بهبود بینایی
درمان ریزش موی ناشی از آلوپسی یا پیری
درمان درد هایی همچون کمردرد
لیزر را می توان برای سوزاندن یا بستن برخی از نواحی مورد استفاده قرار داد:
انتهای اعصاب برای کاهش درد بعد از جراحی
رگ های خونی برای جلوگیری از خونریزی شدید
عروق لنفاوی برای کاهش تورم و محدود کردن توسعه سلول های تومور
لیزر برای درمان سرطان هایی که در مراحل اولیه خود قرار دارند نیز به کار می رود:
سرطان دهانه رحم
سرطان آلت تناسلی
سرطان واژن
سرطان ریه
سرطان پوست
برای درمان سرطان، معمولا لیزردرمانی به همراه روش های دیگری همچون جراحی، شیمی درمانی یا پرتو درمانی  به کار می رود.
از لیزردرمانی برای موارد زیر نیز استفاده می شود:
از بین بردن و برداشتن زگیل، خال مادرزادی، لکه هایی که بر اثر نور آفتاب ایجاد می شود
حذف موهای زائد
کمتر کردن مواردی همچون چین و چروک، لکه و جای زخم
از بین بردن تاتو
چه کسانی نمی توانند از لیزردرمانی استفاده کنند؟
برخی از جراحانی که از لیزر استفاده می کنند باید در مورد این موضوع هوشیار باشند. برخی از افراد  ممکن است به جای استفاده از مزایای موجود در خطر باشند. به عنوان مثال برخی از شرایط سلامت و پوست ممکن است بر اثر  جراحی با لیزر بدتر شود. همانند سایر جراحی های معمول،  داشتن سلامت کلی ضعیف، شما را در خطر  عوارض دیگری قرار می دهد. قبل از اینکه بخواهید از لیزر برای درمان بیماری خود استفاده کنید، حتما با یک پزشک متخصص مشورت نمایید. بر اساس سن، سلامت کلی بدن؛ برنامه مراقبت و هزینه جراحی لیزری، پزشک توصیه هایی را برای انتخاب بهترین روش جراحی انجام خواهد داد. به عنوان مثال، اگر شما کمتر از ۱۸ سال سن داشته باشید، نباید از جراحی لیزری برای چشم استفاده کنید.
چگونه می توان برای لیزر درمانی آماده شد؟
از قبل برنامه ریزی کنید تا مطمئن شوید زمان کافی برای ریکاوری بعد از جراحی را خواهید داشت. همچنین باید مطمئن شوید که بعد از جراحی، فردی را برای مراقبت از خود دارید. همچنین ممکن است تحت تاثیر داروی بیهوشی یا بی حسی قرار داشته باشید. چند روز قبل از جراحی، بهتر است برخی اقدامات احتیاطی را انجام دهید. به عنوان مثال ممکن است پزشک از شما بخواهد مصرف برخی داروهای خاص را متوقف کنید.
لیزر درمانی چگونه انجام می شود؟
تکنیک لیزردرمانی بر اساس فرآیند های موجود متفاوت است. به عنوان مثال اگر قصد دارید توموری را با لیزر درمان کنید، یک اندوسکوپ  لیزر را هدایت می کند. در چنین شرایطی می توان بافت های داخل بدن را مشاهده کرد. اندوسکوپ از طریق یک ناحیه باز وارد بدن می شود. جراح لیزر را هدایت می کند و بافت های ناخواسته را  از بین می برد. در فرآیندهای زیبایی، لیزر معمولا به صورت مستقیم بر روی پوست اعمال می شود.
انواع مختلف لیزدرمانی چیست؟
برخی از جراحی های رایجی که با استفاده از لیزر انجام می شود شامل موارد زیر است:
جراحی انکساری چشم
سفید کردن دندان
از بین بردن زخم، تاتو، چین و چروک
برداشتن تومور یا آب مروارید.

برای فرآیندهای مختلف از لیزرهای متفاوتی استفاده می شود.به عنوان مثال لیزر کربن دی اکسید(Co2) برش های کم عمقی را ایجاد می کند. از این لیزر معمولا برای درمان سرطان های سطحی همچون سرطان پوست استفاده می شود.
لیزرهای آرگونی نیز برش های کم عمقی ایجاد می کنند. از این نوع لیزر می توان برای فعال سازی  داروهایی که بر اساس نور فعال  می شوند  استفاده کرد. درمان سرطان با چنین مواردی، نور را با شیمی درمانی ترکیب می کند و باعث از بین رفتن  سلول های سرطانی بیشتری می شود.
لیزرهای Nd:YAG می توانند از طریق فیبرهای نوری حرکت کنند. اینگونه موارد نیز در حرارت بینابینی ناشی از لیزر مورد استفاده قرار می گیرند. درمان لیزری سطح پایین (LLLT) نیز لیزردرمانی سرد نامیده می شود.  این گزینه از نور لیزر با طول موج بین۶۰۰ تا ۹۸۰  نانومتر استفاده می کند.  لیزر برای انجام جراحی های کوچک و ترویج بازسازی پوست استفاده می شود.
خطرات موجود در لیزردرمانی چیست؟
با وجود مزایای زیادی که استفاده از لیزر در درمان بیماری های مختلف دارد، لیزردرمانی خطرات خاص خود را خواهد داشت. خطر لیزر برای پوست شامل موارد زیر است:
خونریزی
عفونت
درد
ایجاد زخم
تغییر در رنگ پوست
برخی از عوارضی که ایجاد می شود ممکن است دائمی نباشد . در چنین شرایطی استفاده از جلسات تکراری لازم است. برخی از جراحی هایی که با استفاده از لیزر انجام می شود تحت بیهوشی عمومی خواهد بود. همین امر باعث ایجاد خطراتی می شود. این خطرات در برگیرنده موارد زیر است:
پنومونی
سردرگمی بعد از بیداری
حمله قلبی
سکته
همچنین هزینه  جراحی  با لیزر کمی بالاست. به همین خاطر بیشتر افراد نمی توانند از این گزینه درمانی استفاده کنند.
مزایای استفاده از لیزر چیست؟
همانطور که قبلا نیز بیان کردیم؛ لیزر  نسبت به روش های سنتی و قدیمی بسیار دقیق تر است. برش هایی که از طریق آن ایجاد می شود معمولا کوتاه تر و کم عمق تر خواهد بود. اینکار باعث می شود اسیب کمتری به بافت های بدن برسد. جراحی هایی که توسط لیزر انجام می شود معمولا کوتاه تر از جراحی های سنتی است. این جراحی را می توان به صورت سرپایی نیز انجام داد. همچنین نیازی به سپری کردن زمان بسیار  در بیمارستان نیست.  اگر بیهوشی عمومی نیاز باشد، برای مدت زمان کوتاه تری استفاده می شود.
همچنین فرایند ریکاوری و بهبود بعد از جراحی لیزری کوتاه تر و سریع تر خواهد بود. در چنین شرایطی بیمار درد؛ تورم و زخم کمتری خواهد داشت.
بعد از لیزردرمانی چه اتفاقی روی می دهد؟
ریکاوری بعد از جراحی با لیزر شبیه ریکاوری بعد از جراحی معمولی است. ممکن است برای چند روز نیاز به استراحت داشته باشید. همچنین برخی از داروها برای بهبود تورم و سایر موارد استفاده می شود.  ریکاوری بعد از لیزردرمانی بر اساس نوع درمانی که دریافت می کنید؛ متفاوت خواهد بود. تمامی دستوراتی که پزشک ارائه می دهد را باید به دقت دنبال کنید. به عنوان مثال اگر پروستات شما با استفاده از لیزر جراحی شده است، ممکن است به سونت نیاز داشته باشید. این کار به ادرار کمک می کند.  اگر لیزردرمانی بر روی پوست انجام شده است ممکن است شرایطی همچون خارش، تورم و قرمزی را در آن ناحیه تجربه کنید. پزشک از پمادهای مختلف برای بهبود این ناحیه استفاده می کند. در هفته های اول بعد از جراحی باید مطمئن شوید موارد زیر را دنبال می کنید:
برای کاهش درد از داروهای بدون نسخه همچون ایبوپروفن و استامینوفن استفاده کنید.
ناحیه مورد نظر را به طور منظم با آب تمیز کنید.
پمادهایی همچون وازلین را اعمال کنید
از کمپرس یخ استفاده نمایید
از برداشتن هر نوع دلمه ای خودداری کنید.
بعد از اینکه پوست جدید ایجاد شد، می توانید از مواد آرایشی برای پوشاندن قرمزی ناحیه استفاده کنید.
 
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
نظرات و امتیاز کاربران
به این صفحه امتیاز دهید

امتیاز کاربران