لطفا منتظر بمانید

فرایند لیزیک چیست؟

28 فروردین ، 1396
شرکت بین المللی پرسناژ
0 کامنت
کاربرد های لیزر در پزشکی
لیزیک یکی از روش های رایجی است که برای جراحی چشم، نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم مورد استفاده قرار می گیرد. همانند سایر جراحی های انکساری، فرآیند لیزیک نیز شکل قرنیه را تغییر می دهد تا  نور ورودی را قادر سازد به طور صحیح بر روی شبکیه چشم متمرکز گردد. در چنین شرایطی بینایی فرد  بهبود پیدا می کند. در بیشتر موارد جراحی چشم با لیزر عاری از درد است و در عرض ۱۵ دقیقه تکمیل می شود. نتایج به دست آمده باعث بهبود بینایی بدون نیاز به عینک یا لنز می شود.  اگر شما گزینه خوبی برای انجام فرآیند لیزیک نیستید،  جراحی های اصلاحی دیگری وجود دارد که می توانید از آن استفاده کنید. پزشک شما در مورد مناسب بودن یا نبودن چنین فرآیندی تصمیم خواهد گرفت پس زیاد نگران نباشید.
جراحی لیزیک چگونه انجام می شود؟
در ابتدا، جراح چشم از ابزارهای جراحی مکانیکی به نام میکروکراتوم یا لیزر فمتوثانیه برای ایجاد یک فلپ دایره ای و نازک بر روی قرنیه استفاده می کند. جراح سپس فلپ ایجاد شده را بر می گرداند تا بتواند به استروما دسترسی داشته باشد و برخی از بافت های موجود را با استفاده از لیزر اگزایمر بر دارد. این لیزر خاص  از پرتو خنک ماورابنفش  برای برداشتن  مقدار میکروسکوپی از بافت های موجود در قرنیه استفاده می کند. در چنین شرایطی جراح قادر خواهد بود قرنیه را شکل دهد. همین امر موجب می شود تمرکز نور در آن اصلاح گردد و بینایی فرد بهبود یابد. برای افرادی که نزدیک بینی دارند، قرنیه باید مسطح گردد. افرادی که دوربینی دارند قرنیه عمیق تر مدنظر خواهد بود.لیزر اگزایمر همچنین به اصلاح آستیگماتیسم کمک می کند.  بیشتر افراد بر این باورند که با فرآیند لیزیک نمی توان بیماری آستیگماتیسم را درمان کرد اما این موضوع به هیچ عنوان صحت ندارد. بعد از اینکه لیزر قرنیه را شکل داد، فلپ دوباره در محل خود قرار می گیرد و ناحیه ای که بافت های قرنیه برداشته شده است را می پوشاند. سپس قرنیه به طور خود به خود درمان می شود. جراحی چشم با لیزر تنها نیازمند قطره بی حسی موضعی است و در آن بخیه ای وجود نخواهد داشت.
کاربرد های دستگاه لیزر
قبل از انجام جراحی لیزیک:
قبل از اینکه جراحی چشم با لیزر انجام شود پزشک ممکن است آزمایشات کاملی را انجام دهد تا مطمئن شود برای انجام این فرآیند سلامت کامل را دارید. او  شکل و ضخامت قرنیه؛ اندازه مردمک؛ خطاهای انکساری و نیز سایر شرایط مرتبط با چشم را ارزیابی می کند.
چه کسانی می توانند از این فرآیند استفاده کنند؟
افرادی که نزدیک بینی خفیف تا متوسط دارند، افرادی که دوربینی خفیف تا  متوسط دارند و افراد مبتلا به آستیگماتیسم می توانند از این فرآیند استفاده کنند.
زمان انجام فرایند: ۱۰ دقیقه برای هر چشم
نتایج عمومی: بینایی ۲۰/۲۰ بدون نیاز به عینک یا لنز
زمان ریکاوری : چند روز یا چند هفته برای تثبیت بینایی
هزینه: حدود ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ دلار برای هر چشم
رطوبت چشم نیز باید مورد ارزیابی قرار گیرد.  معمولا ابزاری به نام توپوگرافی قرنیه برای اندازه گیری انحنای سطح جلویی چشم مورد استفاده قرار می گیرد و نقشه ای از قرنیه را ایجاد می کند.  با کمک فناوری wavefront، می توان تجزیه و تحلیلی  را انجام داد. در این بررسی  امواج نور از طریق  چشم عبور داده می شود تا نقشه دقیقی از چشم و انحرافات آن ترسیم گردد. پزشک همچنین سلامت عمومی بدن و تمامی داروهایی که مصرف می کنید را مورد بررسی قرار خواهد داد تا مطمئن شود برای انجام این فرآیند مناسب هستید. پزشک ممکن است از شما بخواهد استفاده از لنز را متوقف کنید.
در طول فرآیند لیزیک چه اتفاقی روی می دهد؟
قبل از اینکه جراحی لیزیک  آغاز شود، یک قطره بی حسی  در چشم ریخته می شود تا از بروز ناراحتی در طول فرآیند جلوگیری کند.  همچنین پزشک ممکن است داروهایی را برای  راحتی شما تجویز نماید. چشم زیر لیزر قرار می گیرد و ابزاری به نام اسپکولوم برای باز نگه داشتن پلک مورد استفاده قرار می گیرد. جراح از یک ماژیک جوهری استفاده می کند تا بتواند قبل از ایجاد فلپ در قرنیه ناحیه مورد نظر را علامت گذاری کند. یک  حلقه ساکشن جلوی چشم قرار می گیرد تا از  حرکت چشم جلوگیری کند.
بعد از اینکه فلپ بر روی قرنیه ایجاد شد، جراح  از رایانه استفاده می کند تا لیزر اگزایمر را  تنظیم کند.  ممکن است از شما خواسته شود به یک نور نگاه کنید تا دکتر بتواند چشم شما را طریق میکروسکوپ مشاهده کند. پالس های نوری لیزر باعث تغییر شکل قرنیه می شود. اگرچه ممکن است فشاری در چشم احساس کنید اما این فرایند زیاد دردناک نیست.  همچنین صدای کلیک مانند مستمری را به هنگام جراحی با لیزر خواهید شنید. فرایند لیزیک برای هر چشم به صورت جداگانه انجام می شود و هر کدام از این فرایندها حدود ۵ الی ۱۰ دقیقه به طول می انجامد.
بلافاصله بعد از جراحی لیزیک:
بعد از تکمیل فرآیند لیزیک، جراح به شما کمک می کند کمی استراحت کنید. ممکن است احساس سوزش یا خارش موقتی در چشم داشته باشید. بعد از آزمایشات خلاصه و کوتاهی که بعد از جراحی انجام می شود، یکی از اعضای خانواده می تواند شما را به منزل ببرد.
چک لیست جراحی لیزیک:
یک جراح متخصص برای انجام این فرآیند پیدا کنید: همانطور که می دانید تبحر و تخصص پزشک در چنین شرایطی بسیار مهم خواهد بود. تعداد فرایندهایی که  پزشک انجام داده چقدر بوده است؟ ایا از ابزارها و فناوری های مناسب استفاده می کند؟
با پزشک خود صادق و روراست باشید: ایا پزشک  قبلی خود را به خاطر مشکلاتی که داشته اید تغییر داده اید؟ ایا داروهای خاصی مصرف می کنید؟ همه این موارد را به چشم پزشک خود بگویید.
همه چیز را به خوبی بدانید: ایا در مورد فرایند اطلاعات کافی دارید؟ ایا اطلاعاتی در مورد هزینه انجام این فرآیند دارید؟
همه چیز را سبک و سنگین کنید: در مورد عوارض و محدودیت های فرایند لیزیک اطلاعاتی دارید؟ قبل از انجام عمل، همه موارد را به خوبی بررسی کنید.
واقع بین باشید: ایا انتظارات واقعی از جراحی لیزیک و دستاورد آن دارید؟
بعد از جراحی ممکن است دید شما تار گردد.  با اینحال با گذشت زمان همه چیز بهبود پیدا می کند. بینایی شما باید تثبیت گردد و بهبود آن در طول چند روز اینده مشاهده شود.  در برخی از موارد نادر، ممکن است این بهبود چند هفته یا بیشتر طول بکشد. برای بیشتر افراد، بهبود بینایی بلافاصله ایجاد می شود. روز بعد می توانید سر کارتان بروید اما بیشتر پزشکان توصیه می کنند چند روز در منزل بمانید و استراحت کنید.  همچنین بهتر است از انجام تمرینات ورزشی سخت و شدید برای چند هفته خودداری کنید. به طور کلی، بعد از چند روز باید به چشم پزشک خود مراجعه کنید. در چکاپ ابتدایی، پزشک بینایی شما را مورد بررسی قرار می دهد تا مطمئن گردد همه چیز به خوبی انجام شده است. همانند سایر جراحی ها، باید دستورات پزشک را به دقت دنبال کنید و از به کارگیری داروهای بدون نسخه خودداری نمایید.
درمان نزدیک بینی با لیزر
کاربرد لیزر در پزشکی
همچنین از مالیدن چشم با دست خودداری کنید زیرا باعث می شود فلپ دوباره باز شود و فرایند بهبود آن به تعویق بیفتد.
نتایج طولانی مدت:
جراحی چشم با فرآیند لیزیک مزایای زیادی دارد و میتواند کیفیت زندگی شما را بهبود ببخشد. بیشتر افراد بعد از جراحی به بینایی ۲۰/۲۰ یا بهتر دست پیدا می کنند اما نتایج به دست آمده از این فرایند بر اساس شرایط هر فرد متغیر خواهد بود. ممکن است برخی از افراد به بینایی ۴۰/۲۰ دست پیدا کنند. ممکن است بعد از جراحی باز هم مجبور باشید از عینک یا لنز استفاده کنید.  اگرچه این فرایند بسیار امن است اما عوارضی نیز در آن وجود دارد. به عنوان مثال عفونت چشم ممکن است ایجاد شود. تنها تعداد کمی از افراد به جراحی های بعدی نیاز خواهند داشت. همچنین ممکن است به عینک مطالعه نیاز داشته باشید.با اینکه جراحی لیزیک نرخ موفقیت بالایی دارد اما بسیار مهم است که  خود را برای تمامی عوارض آن آماده کنید.
محققان دریافته اند که نتایج لیزیک امروزی بسیار بهتر از قبل است:
بر اساس مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۶،  نتایج این جراحی در بیماران خوب بوده است. تیمی از محققان افراد مختلف در ایالت متحده آمریکا و آلمان را مورد بررسی قرار دادند. نتایج به دست آمده از این مطالعه بسیار بهتر از  نتایجی است که قبلا به دست آمده بود.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
نظرات و امتیاز کاربران
به این صفحه امتیاز دهید

امتیاز کاربران