لطفا منتظر بمانید

برش لیزری و مزایای این فناوری

27 شهریور ، 1396
شرکت بین المللی پرسناژ
0 کامنت

دستگاه‌های برش لیزری برای برش انواع مواد از جمله فلزات مناسب بوده و دارای مزایای بسیاری می‌باشند. غالبا از این فناوری‌ها در ساخت محصولات مختلفی استفاده می‌شود. اما استفاده از لیزر در کسب و کارهای کوچک، مدارس و سرگرمی را نباید از یاد برد. برش‌دهنده‌های لیزری تحت کنترل کامپیوتر می‌باشند. این بدان معنی است که در ابتدا طرح توسط کامپیوتر ایجاد شده و برای تولید نهایی به دستگاه فرستاده می‌شود. در واقع دستگاه لیزر توانایی بالایی در تولید انواع طرح‌ها با مواد مختلف را دارد.  
این فناوری در سال 1965 برای نخستین بار به کار گرفته شد. در واقع؛ اولین برش‌دهنده لیزری توسط مرکزتحقیقات مهندسی وسترن الکتریک برای ایجاد سوراخ در الماس مورد استفاده قرار گرفت

در عصر حاضر، به طور معمول از سه دستگاه لیزر برای انجام برش استفاده می‌شود. این دستگاه‌ها عبارتند از: 
-لیزر CO2 
-دستگاه لیزر Nd
-دستگاه لیزر Nd:YAG
همان‌طور که گفته شد، نوع اول لیزر CO2 می‌باشد که برای ایجاد سوراخ در مواد مختلف، برش و حکاکی بر روی آنان مورد استفاده قرار می‌گیرد. دو مورد بعدی از نظر سبک و ساختار مانند هم هستند با این تفاوت که برای فعالیت‌های متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. زمانی که خواهان صرف انرژی بیشتر و در مقابل تکرار کمتر برای ایجاد سوراخ بر روی مواد هستیم، استفاده از دستگاه لیزر Nd   راه حل بهتری به نظر می‌رسد. اما در حالتی که نیاز به قدرت بیشتر ودر عین حال انجام حکاکی بر روی مواد می‌باشد، استفاده از دستگاه لیزر Nd-YAG بهترین انتخاب خواهد بود. آن‌چه بین تمامی این دستگاه‌ها مشابه است، توانایی آن‌ها در انجام عملیات جوش‌کاری می‌باشد. 
برش لیزری مزایای متعددی را به همراه دارد. اول این‌که، استفاده از این ماشین‌ها با از بین بردن فعالیت‌های مکانیکی در برخی از کارها موجب صرفه‌جویی اقتصادی می‌شود. این فناوری‌ها همچنین توانایی ساخت پیچیده‌ترین اشکال  را با دقت فراوان دارند. احتمال تاب خوردن و یا از بین رفتن محصولات به صورت قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد. همچنین باید اشاره کرد، با استفاده از قیمت دستگاه برش لیزری به راحتی می‌توان موادی را برش زد که با دیگر روش‌ها قادر به انجام آن نیست. اما عیب عمده استفاده از این دستگاه‌ها را می‌توان نیاز بسیار آن ها به انرژی برق دانست. 
برای برش هرچه بهتر طرح هایتان به نکات زیر توجه کنید:
-از ایجاد طرح‌هایی با زوایای تیز خودداری کنید. در واقع، بهتر است زوایای کمتر از 10 درجه را از طرح خود حذف کنید. زیرا دقت لیزر در برش زوایای تند چندان بالا نمی‌باشد. 
-از طراحی شکل‌های خیلی پیچیده دوری کنید زیرا زمانی که فلز گرم شود، لیزر توانایی خود در برش و اجرای دقیق جزییات را تا حد زیادی  از دست خواهد داد.  

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
نظرات و امتیاز کاربران
به این صفحه امتیاز دهید

امتیاز کاربران