لطفا منتظر بمانید

نکاتی برای حکاکی شیشه و آینه با دستگاه لیزر

30 دی ، 1396
شرکت بین المللی پرسناژ
0 کامنت

امروزه دستگاه لیزر CO2 در صنعت کاربرد فراوانی دارد. با استفاده از این نوع دستگاه لیزر به راحتی می‌توان بر روی انواع مواد غیر فلزی از جمله شیشه، چرم، چوب، پلاستیک، سنگ، پارچه، اکرلیک، پلکسی گلاس، مواد پلیمری و کامپوزیتی حکاکی کرد. 
همانطور که اشاره شد، یکی از موارد استفاده دستگاه لیزر CO2 حکاکی بر روی انواع شیشه تخت (آینه یا شیشه پنجره)، منحنی و گرد (انواع لیوان و گیلاسی) و حجیم و مخروطی (انواع بطری) می‌باشد. در واقع این دستگاه امکان ایجاد انواع حک و شکل های متنوع را بدون آنکه آسیبی به سطح شیشه وارد و یا شکسته شود، فراهم ساخته اند.

حکاکی لیزری عکس روی شیشه

پیش از انتخاب دستگاه لیزر و شروع فرایند حکاکی بر روی شیشه، باید میزان حساسیت و قدرت آن را در نظر گرفت. شیشه‌های ارزان قیمت و ماشینی به علت داشتن ساختاری منظم و میزان سرب کمتر انتخابی مناسب برای حکاکی با لیزر به شمار می‌آیند. شیشه‌های گران قیمت و دست‌ساز، در صورتی که با کار لیزر و عملکرد آن آشنایی نداشته باشید، انتخاب مناسبی محسوب نمی‌شوند. زیرا احتمال ترک خوردن و یا شکسته شدن این گونه شیشه‌ها در هنگام کار و بر اثر گرمای ایجاد شده توسط دستگاه لیزر وجود دارد. 
در صورت انجام حکاکی بر روی آینه، باید توجه داشت که هیچ‌گاه سطح بازتاب کننده آن به سمت لیزر قرار نداشته باشد. زیرا ممکن است ناخواسته لیزر به سمتی دیگر بازتاب شده و حادثه بیافریند. با استفاده از دستگاه لیزر CO2 جیوه پشت آینه پاک شده و سطح حکاکی شده نیز مات می‌شود اما شیشه حکاکی نمی‌شود. 
برای حکاکی بر روی لیوان، گیلاس و یا شیشه‌های منحنی، از ابزاری با نام روتاری استفاده می‌شود. همچنین برای حکاکی بر روی شیشه‌هایی که دسته دارند از ابزاری تحت عنوان روتاری قیمت دستگاه برش لیزری استفاده می‌شود. برای حکاکی بر روی این‌گونه محصولات، لیوان را باید طوری در دستگاه لیزر قرار داد که دسته آن در حین حکاکی حرکت نکرده و ثابت باقی ماند

حکاکی لیزری عکس روی شیشه

امروزه حکاکی لوگو، آرم، نوشته، عکس و ... بر روی شیشه و آینه کاری سخت و دور از ذهن به شمار نمی‌آید. در واقع با استفاده از دستگاه لیزرمی‌توان به راحتی بر روی انواع شیشه حکاکی کرده و اجسام دکوری به منظور تبلیغات، یادبود و غیره ساخت. 
همانطور که گقته شد یکی از انواع حکاکی بر روی شیشه و آینه با استفاده از دستگاه لیزر، حک چهره و یا عکس می‌باشد که یکی از بهترین روش‌ها برای ثبت خاطرات و لحظات زیبا به شمار می‌آید. بر خلاف عکس‌های معمولی، عکس‌های حک شده بر روی شیشه هیچ‌گاه تغییر رنگ نداده و کم‌رنگ نمی‌شوند. برای تمیز کردن این محصولات می‌توان از پارچه‌های میکروفایبر (مانند آن چه برای تمیز کردن عینک به کار برده می‌شود) استفاده نمود. 
عکس‌های با کیفیت بالا و با فرمت jpg.، bmp. و یا png. را می‌توان با استفاده از نرم‌افزارهای گرافیکی به صورت یک فایل برای حک بر روی انواع شیشه آماده ساخت. این فایل بعد از اعمال  تغییرات در نور و سایه‌ و یا اضافه کردن متن و نوشته دلخواه به عکس، برای آغاز حکاکی به دستگاه لیزر فرستاده می‌شود. با این روش امکان حک تصاویر با سرعت و کیفیت بالا فراهم شده است. 

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
نظرات و امتیاز کاربران
به این صفحه امتیاز دهید

امتیاز کاربران