لطفا منتظر بمانید

دستگاه لیزر و کاربرد آن در صنعت چوب

30 بهمن ، 1396
شرکت بین المللی پرسناژ
0 کامنت

چوب در صنایع مختلف استفاده می شود. آن چه موجب محبوبیت این ماده شده انعطاف پذیری بالای آن در ایجاد شکل‌ها و سازه‌های متنوع و همگن می‌باشد. یکی از حیطه‌های پرکاربرد تکنولوژی  لیزر را نیز می‌توان در صنعت چوب دانست. در حوزه کارهای هنری، ساخت هدایا و یادبودها، ماکت‌های معماری، انواع اسباب بازی و کارهای هنری خلاقانه نیاز به استفاده از ابزاری دقیق می‌باشد. ابزاری که علاوه بر دقت بالا توانایی برش پیچیده‌ترین اشکال را در کمترین زمان ممکن داشته باشد. ابزارها و روش‌هایی که به صورت سنتی مورد استفاده قرار می‌گرفتند در چنین مواردی توانایی پاسخگویی به نیاز صنعتگران را ندارند. زیرا این روش‌ها علاوه بر این که دقت بالایی ندارند، بسیار هزینه‌بر می‌باشند. می‌توان گفت، به همین دلیل است که امروزه قیمت دستگاه برش لیزری بیش از پیش در صنعت چوب و تولید محصولات وابسته به این صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد. باید خاطر نشان شد استفاده از لیزر در تولید محصولات چوبی محدود به موارد فوق نشده و در موارد بسیاری می‌توان از این تکنولوژی کمک گرفت. 
انواع چوب که می‌توان با لیزر برش و یا حکاکی کرد عبارتند از: 
-ام دی اف (MDF) 
-اچ دی اف (HDF)
-تخته چندلا (Multiplex)
-نئوپان (Plywood)
-تخته نئوپان (Chipboard)
-چوب طبیعی (Natural wood)
-چوب‌های قیمتی (Precious woods)
-چوب‌های فشرده (Solid wood)
-چوب پنبه (Cork)
-روکش‌های طرح چوب (Veneers)

دستگاه لیزر و کاربرد آن در صنعت چوب

با توجه به فرآیند حرارتی لیزر، ویژگی هایی همچون رطوبت، تراکم، محتوای روغن و رزین را می‌توان متغیرهای تاثیر گذار برای کیفیت و سرعت برش لیزر دانست. هنگام کار با لیزر بر روی چوب، لبه‌های برش خورده تیره و قهوه‌ای رنگ می‌شوند. این تغییر رنگ که در اثر اکسیداسیون خفیف و یا قوی حاصل می‌شود، به عنوان یکی عناصر زیبا و استثنایی طراحی که غیر قابل اجتناب است، در نظر گرفته می‌شود. اما شدت و مقدار اکسید شدن چوب به جنس و مقدار رطوبت و رزین موجود در آن بستگی دارد. در واقع، هر چه چوب خشک‌تر و عاری از رزین باشد، لبه‌های برش خورده روشن‌تر می‌شوند. 
از طریق برش لیزری و یا حکاکی بر روی انواع چوب، می‌توان محصولاتی بدیع و مطابق سلیقه افراد آفرید. با حکاکی نام، حروف، عکس یا لوگوی خاص می‌توان هدایا و یادبودهای بی‌نظیری را به‌وجود آورد که در طول زمان از ارزش و اهمیت آن‌ها کاسته نشود. قابلیت و دقت بالای لیزر در ایجاد برش‌های ریز (یک دهم میلی متر) موجب برتری پیدا کردن آن نسبت به روش‌های قدیمی و گرانقمیت شده است. یکی دیگر از مزایای لیزر را می‌توان عدم برقراری تماس مستقیم با چوب در هنگام برش یا حک دانست. عدم برقراری تماس مستقیم علاوه بر حفظ کیفیت چوب موجب صرفه جوبی در زمان نیز می‌شود. 
همانطور که اشاره شد، از لیزر در تولید و پردازش محصولات چوبی متنوعی می‌توان بهره برد. در زیر به تعدادی از موارد استفاده لیزر در صنعت چوب اشاره شده است:
-هنر و صنایع دستی 
-اسباب‌بازی (انواع ماشین، پازل و ...)
-ساخت انواع مبلمان
-طراحی داخلی
-قفسه‌های چوبی مناسب خانه و مغازه
-تجهیزات مدارس
-ساخت انواع تزئینات و دکوراسیون
-هدایا و یادبود
-تزئینات جشن‌ها، مراسم (کریسمس، هالویین، تولد و ...)
-ساخت مدل‌های معماری

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
نظرات و امتیاز کاربران
به این صفحه امتیاز دهید

امتیاز کاربران