لطفا منتظر بمانید

کاربرد برش و حک لیزری ورق پلکسی گلاس

03 اسفند ، 1396
شرکت بین المللی پرسناژ
0 کامنت

آن چه که معمولا به عنوان پلکسی گلاس (Plexiglass) شناخته می‌شود، نوعی پلی کربنات شفاف بوده که ظاهری شبیه به شیشه دارد. در طول سال‌های اخیر، استفاده از پلکسی‌گلاس در صنایع و حیطه‌های مختلف بسیار رایج شده است. نوع اصلی و خام آن کاملا بدون رنگ و شفاف بوده و همانطور که گفته شد ظاهری مانند شیشه دارد. اما یکی از مزیت‌های این ماده قابلیت رنگ شدن و موجود بودن آن در رنگ‌های مختلف می‌باشد. آن چه پلکسی گلاس را نسبت به شیشه متمایز می‌کند، مقاومت نسبتا بالای آن در مقابل شکستگی می‌باشد. 
پلکسی گلاس به صورت ورقه‌های با اندازه‌های ۲/۱ × ۸/۱ متر و ضخامتی بین 1 تا 40 میلیمتر به بازار عرضه می‌شود. این ورقه‌ها کم وزن بوده و در دو طرف خود نوعی برچسب مقوایی (برای حفاظت در برابر گرد و غبار) دارند. از این لایه مقوایی می‌توان برای خط کشی و مشخص نمودن محل برش بهره برد. شفافیت، رنگ‌های زیبا و متنوع (شفاف و مات)، وزن کم و مقاومت این ماده موجب شده تا درساخت مکان‌ها و محصولات مختلف مورد استفاده قرار گیرد. 

حک لیزری ورق پلکسی گلاس

برای برش ورقه‌های پلکسی می‌توان از کاتر مخصوص پلکسی استفاده کرد که مانند دیگر روش‌های مکانیکی، فعالیتی زمان‌بر خواهد بود. همچنین با این روش، برش‌ها بیشتر به صورت خطوط صاف بوده و ایجاد برش‌های منحنی به سختی صورت می‌گیرد. در ضمن  طرح نهایی نیز از دقت و ظرافت لازم برخوردار نمی‌باشد. روش دیگری که این روزها جایگزین کاتر شده است، استفاده از تکنولوژی لیزر برای ایجاد  برش و حک بر روی ورقه‌های پلکسی‌گلاس می‌باشد. بر خلاف روش قبل، برش‌ها بسیار دقیق و ظریف بوده و علاوه بر بالا رفتن کیفیت کار، هزینه‌های جانبی نیز کاهش پیدا خواهد کرد.  
مزایای برش و حک لیزری روی پلکسی گلاس عبارتند از: 
-با استفاده از دستگاه برش لیزری می‌توان پیچیده‌ترین طرح‌ها را با ظرافت و دقت بالا بر روی ورقه‌های پلکسی برش داد. 
-لیزر توانایی حکاکی با دقتی بین 0.1 تا 0.005 میلیمتر را دارد. در حقیقت، در بسیاری از موارد این میزان از دقت بسیار بیشتر از دقت مورد نیاز برای حک برروی ورقه‌های پلکسی می‌باشد. 
-سرعت برش و حکاکی با لیزر  بسیار بالا می‌باشد. 
-کلیه کارها به صورت اتوماتیک و خودکار انجام می‌شود. تنها کافی است تا طرح مورد نظر را در رایانه و نرم‌افزاری مانند کورل طراحی کرده و برای اجرا به دستگاه لیزر بفرستید. 
-حکاکی بر روی پلکسی گلاس با استفاده لیزر نیازی به جوهر یا مواد اولیه‌ای از این قبیل نداشته و تنها با برق قابل انجام است.
-طرح نهایی بسیار همگن، صاف و یکدست خواهد بود.
-با استفاده از لیزر می‌توان همزمان عمق‌های متفاوتی از پلکسی را حک کرد. 


موارد استفاده ورقه‌های پلکسی گلاس در ادامه آورده شده است: 

امروزه ورقه‌های پلکسی گلاس به عنوان جایگزین مناسبی برای شیشه در صنعت و ساختمان نظر گرفته می‌شوند. آن چه باعث شده تا پلکسی گلاس روز به روز محبوبیت بیشتری در بین صنعتگران پیدا کند، ویژگی‌های منحصر به فرد این ماده است.  پلکسی تا 5 برابر بیشتر نسبت به شیشه‌های هم ضخامت خود دارای استحکام می‌باشد. . علاوه بر این، پلکسی به خاطر ویژگی‌هایی نظیر انعطاف‌پذیری، عایق بودن نسبت به حرارت و صوت، سبکی، ثبات رنگ و مقاومت در برابر نور خورشید و مواد شیمیایی همچون اسیدها، روغن‌ها و ... تبدیل به جانشین مناسبی برای شیشه شده است. اما استفاده از پلکسی گلاس محدود به ساختمان‌سازی نمی‌شود و موارد زیر را نیز در بر می‌گیرد:
-ساخت انواع هدایا و یادبودهای یک بعدی، دو یعدی و سه بعدی
-استفاده در حوزه رباتیک
-سقف کاذب
-ساخت انواع تابلوهای تبلیغاتی و LED
-ساخت انواع پارتیشن و فضاسازی
-ساخت انواع کابینت، کمد و ...
-ساخت پاسیو
-ساخت آکواریوم
-ساخت هدایای تبلیغاتی

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
نظرات و امتیاز کاربران
به این صفحه امتیاز دهید

امتیاز کاربران