لطفا منتظر بمانید

مقایسه برش لیزری با برش واترجت

08 فروردین ، 1397
شرکت بین المللی پرسناژ
0 کامنت

دو روش عمده که صنعتگران برای برش مواد استفاده می‌کنند برش لیزری و برش واترجت می‌باشد. انتخاب هر کدام از این روش‌ها به میزان زیادی بستگی به  نوع مواد اولیه و محصول مورد نظر خواهد  داشت. برای این منظور بهتراست تا به بررسی اصولی این دو روش و نوع متریال استفاده شده در هر روش بپردازیم:

برش لیزری چگونه کار می‌کند؟
برش لیزری فرایندی است که از طریق آن، اشعه لیزر به صورت متمرکز بر روی نقطه‌ای مشخص تابیده و باعث ایجاد برش و حک بر روی مواد مختلف می‌شود. دستگاه‌ برش لیزری، گاهاً برای کسب انرژی متکی به گاز (به طور مثال CO2)  هستند. اشعه لیزر پس از آزادسازی از طریق آینه‌های موجود در دستگاه هدایت شده و مستقیما بر روی یک نقطه مشخص متمرکز می‌شود. 

                                                                                             

- مواد اولیه و کاربردها
برش‌دهنده‌های لیزری بر روی مواد مختلف از جمله پلاستیک، شیشه، چوب و فلز (به جز فلزات براق)عالی عمل می‌کنند. با استفاده از لیزر، برش موادی که ترکیبی از موادی با نقطه ذوب متفاوت هستند نیزامکان‌پذیر می‌باشد. اما برش لیزری ساختارهای ساندویچی حفره ‌دار یا موادی که دسترسی به نقاط مختلف آن‌ها دشوار است، ممکن نمی‌باشد. برش مواد سه بعدی نیز به خاطر سختی هدایت و کنترل اشعه لیزر با مشکل انجام می‌شود. برش لیزری برای موادی با ضخامت 0.12 تا 0.4 اینچ به خوبی عمل می‌کند. 
به طور معمول، برش لیزر CO2 برش، جوشکاری، حفاری، حکاکی، تخلیه و ساختار را انجام می دهد.
- دقت و ایمنی
دقت انجام برش با لیزر بسیار بالا می‌باشد. در واقع، بسته به سرعت دستگاه لیزر قطعاتی به ریزی 0.006 اینچ را می‌توان برش زد. هنگام کار با موادی مانند برخی پلاستیک‌ها که بخارات سمی آزاد می‌کنند یا موادی که گرد و غبار ایجاد می‌کنند، بهتر است از عینک ایمنی استفاده کرد. به همین منظور، داشتن تهویه مناسب یکی از نکات کلیدی هنگام کار با دستگاه لیزر می‌باشد. به طور کلی، احتمال بروز خطر در هنگام کار با دستگاه لیزر بسیار کم می‌باشد. 

1- برش واترجت چگونه کار می‌کند؟
بر خلاف برش‌دهنده‌های لیزری، در این روش برش مواد با استفاده از آب تحت فشار انجام می‌شود. با اضافه کردن ساینده‌هایی مانند گارنت و یا اکسید آلومینیوم به آب می‌توان قابلیت برش آن را افزایش داد. طی این روش، آب از طریق شلنگ‌های سفت و محکم جریان پیدا کرده و با فشار زیاد بر روی نقطه‌ای مشخص هدایت شده که در نهایت موجب برش آن می‌شود. یک واتر جت معمولی توانی بین 4 تا 7 کیلووات ایجاد می‌کند. در واترجت معمولا پمپ در بیرون از دستگاه قرار دارد و این در حالی است که منبع انرژی درون دستگاه برش‌دهنده لیزری قرار دارد. 
- مواد اولیه و کاربردها
اگر چه واترجت توانایی برش هرنوع ماده‌ای از جمله مواد ترکیبی را دارد، گاهی موجب ورقه ورقه شدن آن‌ها نیزمی‌شود. گاهی از این روش برای برش مواد سه بعدی (3D) نیز استفاده می‌شود اما توانایی آن در برش ساختارهای ساندویچی و حفره‌دار محدود می‌باشد. با استفاده از واتر جت معمولا کار برش، فرسایش، و فرم دهی به موادی مانند سنگ، سرامیک و فلزات نازک به خوبی انجام می‌شود. در واقع موادی با ضخامت بین 0.2 تا 0.4 اینچ بهترین انتخاب برای کار با واترجت هستند. 
- دقت و ایمنی
واترجت توانایی برش قطعاتی تا 0.2 اینچ را داشته که این میزان دقت به مراتب از برش لیزری کمتر می‌باشد. به علت نیروی زیادی که در این روش بر روی قطعات اعمال می‌شود، کار کردن با قطعات کوچک و نازک به راحتی امکان‌پذیر نبوده ونیاز به دقت بالا دارد. با آن که در این روش احتمال سوختن کناره‌های برش خورده وجود ندارد، اما سطح قطعات به خاطر وجود عوامل ساینده موجود در آب دچار خش می‌شود. هنگام کار با واتر جت استفاده از عینک‌ ایمنی نیز ضرورت دارد. همچنین این فرایند بسیار پر صدا بوده و بعد از پایان کار نیاز به تمیزکاری زیادی خواهد بود. 


اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
نظرات و امتیاز کاربران
به این صفحه امتیاز دهید

امتیاز کاربران