لطفا منتظر بمانید

برش لیزر و واتر جت در چه صنایعی کاربرد دارد؟

08 فروردین ، 1397
شرکت بین المللی پرسناژ
0 کامنت

برش لیزری و برش واترجت دو نوع تکنولوژی هستند که در برش مواد مختلف استفاده دارند. اما به راستی اگر نیاز باشد تا بین پرتوی لیزر و جریان پرفشار آب یکی را برای کسب و کارتان انتخاب نمایید، کدام را انتخاب می کنید؟ 

برش لیزری
اولین دستگاه برش لیزری در سال 1965 برای برش و سوراح کردن الماس مورد استفاده قرار گرفت. کمتر از ده سال بعد، این تکنولوژی در صنعت هوا و فضا و برای برش فلز تیتانیوم استفاده گردید. امروزه، این تکنولوژی برای برش مواد فلزی و غیر فلزی در صنایع مختلف کاربرد فراوان دارد. این دستگاه با هدایت پرتوی لیزر و تمرکز آن به یک نقطه مشخص موجب پدید آمدن لبه‌های برش دقیق، صاف و منظم می‌شود. قطعاتی که از این طریق برش می‌خورند، نیازی به عملیات تکمیلی و پرداخت نخواهند داشت. از لیزر برای برش، سوراخ کردن، حکاکی و جوش استفاده می‌شود. در واقع به خاطر قابلیت های فراوان این تکنولوژی، به کارگیری آن روز به روز بیشتر می‌شود. لیزرها در اغلب موارد به دلیل انعطاف پذیری بالایی که دارند به روش های دیگر از جمله برش واترجت ارجحیت دارند. برش لیزری به وسیله دستگاه برش لیزری به طور معمول بسیار دقیق تر از برش واترجت انجام می شود. به خصوص در مورد مواد نازک یا کوچک، بهتر است از لیزر استفاده شود.. اما لیزر برای برش مواد براق مناسب نمی‌باشد. زیرا با توجه به ماهیت نوری که دارد، در برخورد با این گونه  مواد بازتاب شده و توانایی برش آن ها را نخواهد داشت. با توجه به مزایا و معایب لیزر، از آن در صنایع مختلف برای برش، جوش، حک و ... کمک گرفته می شود.

برش لیزر و واتر جت در چه صنایعی کاربرد دارد؟

برش واترجت
در ابتدای سال‌های 1800 میلادی، از تکنولوژی واترجت در صنایع معدنی استفاده شد. در طی سال‌های 1930 از این تکنولوژی به عنوان ابزاری برای برش مواد مختلف استفاده گردید. در سال های اولیه به کارگیری این تکنولوژی، از آن به عنوان ابزاری برای برش مواد نرم مانند کاغذ استفاده شد. در حالی که امروزه، شاهد استفاده واترجت در صنایع مختلف هستیم. واترجت توانایی برش مواد مختلف با ضریب سختی متفاوت را داشته و به همین دلیل مناسب برش سوپر آلیاژها و تیتانیوم می‌باشد. این روش برش برای موادی که در اثر حرارت دود سمی ایجاد می کنند روشی مفید به نظر می آید. زیرا ماهیت این نوع برش سرد بوده که مانع از تولید دودهای سمی می شود. با اضافه کردن موادی از قبیل گارنت می‌توان قابلیت واترجت را در برش مواد سخت افزایش داد. به طور مثال از این طریق می‌توان انواع فلزات و سنگ گرانیت را برش داد. اما در مورد برش مواد کامپوزیتی (مواد ساخته شده از عناصر مختلف مانند گرافیت و ...)، واترجت می‌تواند موجب لایه لایه شدن این نوع مواد شود. 
در نهایت با توجه به مزایا و معایب این دو روش، از آن ها در صنایع و کسب و کارهای مختلفی مانند صنایع ساختمان، شیشه، لاستیک، نفت و گاز، خودرو سازی، نیروگاهی، سیمان و معدن، ماشین آلات راه سازی، برق و اکترونیک و ... استفاده می شود.  

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
نظرات و امتیاز کاربران
به این صفحه امتیاز دهید

امتیاز کاربران