لطفا منتظر بمانید

برش لیزری قطعات صنعتی

24 اردیبهشت ، 1397
شرکت بین المللی پرسناژ
0 کامنت

ارزش و اهمیت تکنولوژی لیزر در صنایع مختلف بر کسی پوشیده نیست. امروزه از دستگاه لیزر برای ساخت انواع ماشین آلات، ابزار و قطعات صنعتی استفاده می شود. از مهم ترین مزایای لیزر در ساخت انواع قطعات صنعتی را می توان دقت و سرعت بالای این فناوری و لبه های  برش صاف و دقیق دانست. لبه های برش تمیز، تولید طرح های ظریف و سیستم انعطاف پذیر فناوری لیزر موجب شده تا این فناوری سهم قابل توجهی از بازار را به ویژه در پردازش قطعات صنعتی به خود اختصاص دهد. نکات زیر در استفاده از لیزر در صنعت و تولید قطعات صنعتی حائز اهمیت است:
1-لیزر باعث تغییر مواد اولیه می شود
باید توجه داشت، دستگاه برش لیزری برای پردازش مواد از یک منبع نور پر قدرت و داغ استفاده کرده که حتی توانایی آب کردن فلزات را نیز دارد. بنابراین تمام موادی که با لیزر پردازش می شوند، در معرض گرمای شدید قرار گرفته و در امتداد لبه برش، منطقه تحت اثر لیزر به خوبی قابل مشاهده خواهد بود. برای اکثر تولیدکنندگان این اثر چندان اهمیتی ندارد اما در صنایعی مانند صنایع هواپیما سازی مهم جلوه می کند. در این صنعت، بسیاری از قطعات مهم و حیاتی با لیزر برش داده نمی شوند زیرا مهندسین طراح مایل به ایجاد بروز تغییرات بر روی  فلز بر اثر گرمادهی لیزر نیستند. در صنعت هواپیما سازی کوچک ترین تغییراتی که روی فلز پدید می آید خطرات جدی به دنبال خواهد داشت. 
2-نازک شدن مواد را در اثر پردازش با لیزر در نظر بگیرید
تمام قطعاتی که با لیزر پردازش می شوند تا حدی نازک تر از طرح اولیه می شوند. زیرا پرتوی لیز کاملا مستقیم نمی باشد بلکه بیشتر شبیه به ساعت شنی است. در موادی که ضخامت کمی دارند این نازک شدن کمتر قابل مشاهده می باشد اما در مواد ضخیم تر از 0.50 اینچ به وضوح دیده می شود. تولید کنندگان قطعات صنعتی همیشه به دنبال روش های برش جدید هستند تا با دقت و سرعت بالا مواد ضخیم را برش داده و در عین حال شاهد نازک و مخروطی شدن ماده اولیه نباشند. 
3-خمیدگی های موجود در قطعات و اتصال آن ها را در نظر بگیرید
یکی از مزیت های دستگاه لیزر را می توان قابلیت این تکنولوژی در تولید انواع شکل و طرح های ظریف دانست. در واقع، لیزر توانایی ایجاد ریزترین قطعات را دارد. تنها کافیست تا طرح مورد نظرتان را طراحی کرده و با استفاده از رایانه به دستگاه لیزر فرستاده و منتظر برش یا حک قطعه مورد نظرتان باشید. اما یکی از چالش های طراحی و برش قطعات را می توان طراحی درست قسمت های خمیده و اتصال ها دانست. اغلب در مورد صفحات نازک، این اتصال ها کوچک و نازک بوده به همین دلیل برش آن با لیزر همراه با سختی می باشد. هنگامی که لیزر این اتصال ها را برش می دهد، مواد آب شده به درستی برداشته نشده و به همین دلیل موجب از فرم خارج شدن قسمت های مربوط به اتصال می شود. این تغییر شکل در نهایت موجب ناکارآمدی اتصال می شود. به همین دلیل طراحی صحیح قسمت های ریز و ظریف اهمیت  فراوانی در تولید قطعات صنعتی دارد. 

برش لیزری قطعات صنعتی

4-محل سوراخ کردن صفحات و قطعات بسیار اهمیت دارد.
در طول سال های اخیر با استفاده از فناوری لیزر، سوراخ کردن مواد اولیه در محل صحیح پیشرفت بسیاری کرده و با دقت بیشتری صورت می گیرد. امروزه تولیدکنندگان با استفاده از لیزر قادر به پردازش دقیق قطعات و سوراخ کردن آنها با انواع روش ها هستند. این روش ها شامل سوراخ کردن سریع، آهسته، ظریف و چند مرحله ای می باشد. روش سوراخ کردن ظریف و چند مرحله ای به منظور کاهش اعوجاج در قطعات انجام می شود. سنسورهای نوری لحظه نفوذ لیزر در ماده و شروع فرآیند برش را مشخص می نمایند. این ویژگی موجب کاهش زمان تولید قطعات می شود. از آن جا که ظاهر و کارایی قطعات برش خورده با لیزر اهمیت فراوانی دارد، طراحان باید شکل و محل سوراخ روی قطعات را به درستی مشخص نمایند. اما سوال مهم این است که در صورت طراحی اشتباه محل سوراخ چه اتفاقی میافتد؟ در واقع، در حالتی که محل سوراخ به دیواره های برش خیلی نزدیک باشد، گرما و عملیات پردازش نهایی می تواند بر روی کیفیت آن تأثیر گذاشته و یا حتی موجب تغییر شکل و از بین رفتن آن گردد. 
5-در کار با لیزر، ضخامت مواد اولیه از عوامل مهم به شمار نمی آیند
دستگاه برش لیزری در طول سال ها قابلیت و توانایی خود را در برش انواع مواد با ضخامت های متفاوت به اثبات رسانده است. امروزه انواع مختلف لیزر با سرعت و دقت فراوان مواد را برش می دهند. حتی برای موادی که ضخامت بالایی دارند، با افزایش سرعت برش به راحتی می توان انواع شکل ها را برش داد. همچنین کیفیت لبه های برش نیز بالا رفته و قطعات تولید شده ظرافت بالایی دارند. 
6-شکل قطعات بر روی کیفیت برش اثر گذار می باشد
اگرچه لیزر سرعت برش و دقت آن را تا حد زیادی افزایش داده است، اما هنگام طراحی قطعات باید به شکل آن دقت کرد. مثلا اگر یک قطعه دارای زوایای 90 درجه باشد، زمان برش افزایش یافته همچنین، کیفیت برش نیز کاهش می یابد. از آن جا که سرعت برش در گوشه ها کم می شود، احتمال سوخته شدن بیش از حد این نواحی زیاد شده که موجب دفرمه شدن آن نیز می گردد. 

  
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
نظرات و امتیاز کاربران
به این صفحه امتیاز دهید

امتیاز کاربران