لطفا منتظر بمانید

انواع دستگاه‌های لیزر

25 اسفند ، 1395
شرکت بین المللی پرسناژ
0 کامنت
برش لیزری توسط دستگاه برش و حکاکی لیزر از یک خروجی قوی لیزر که دستگاه لیزر نامیده می شوند بر روی اجسامی که می‌خواهند بریده شوند انجام می‌شود. قسمتی از جسم مورد نظر که توسط
دستگاه برش لیزر و حکاکی بریده می‌شود یا آب می‌شود یا می‌سوزد یا تصعید می‌شود و توسط فشار گاز از روی جسم پاک می‌شودو اثری از آن باقی نمیماند و سر انجام سطح بریده شده با کیفیت بسیار عالی بریده می‌شود.
موارد بیان شده در واقع به عنوان موضع حکاکی و برش لیزری محسوب میشوند به گونه ای که بتوانند دقت، زیبایی و ظرافت را همزمان با هم تامین کنند. می دانیم که لیزر فناوریی است که توسط تقویب اپتیکی بر پایه تابش گسیل برانگیختگی، (ترجمه فارسی عبارت انگلیسی Light Amplification by Stimulated Emission Radiation, ) نور تولید می کند.
بد نیست بدانید ساده ترین ساختار تولید لیزر شامل دو آینه است که به صورت موازی روبروی هم قرار گرفته اند به گونه ای که یک نوسان ساز را تشکیل می دهند، با ایجاد یک محیط فعال بین آینه که روند تابش و بازتابش بین آن دو را تقویت کند عمل لیزش اتفاق می افتد. لیزر گازی، لیزر شیمیایی، لیزر رادیواکتیو، لیزر جامد، لیزر فیبری و … از انواع مختلف
لیزرهای برش و حکاکی هستند، اما در دستگاه لیزر صنعتی تنها از دو نوع آن یعنی دستگاه لیزر گازی و دستگاه لیزر جامد استفاده می شود. ماشین های لیزر صنعتی جامد و گازی نیز هر کدام به انواع مختلفی تقسیم می شوند، مثلاً در میان انواع ماشین لیزر های صنعتی گازی، دستگاه برش لیزر و حکاکی صنعتی CO2 بیشترین کاربرد را داشته  و از آن برای برش و حکاکی لیزری انواع مواد مختلف مانند چوب، پلکسی گلاس، شیشه، پارچه و … استفاده می شود و پرکاربرد ترین دستگاه های لیزر صنعتی محسوب می شود. دستگاه لیزر صنعتی جامد  نیز بیشتر لیزر یگ است که برای حکاکی و برش لیزری فلزات از آن استفاده می شود. دستگاه لیزر CNC که از این تکنولوژی استفاده می کنند را می توان به دو بخش دستگاه لیزر فلزات و دستگاه لیزر غیر فلزات تقسیم کرد. این دستگاه ها با هدایت کامپیوتری و توسط لیزری که از آنها متساطع می شود عملیات مختلفی مانند برش لیزری، حکاکی لیزری و… را انجام می دهند. این دستگاه ها مزایای زیادی دارند، مثلاً سرعت بسیار  بالایی دارند و با توجه به هدایت شدن توسط کامپیوتر، خروجی های کاملاً یکسانی دارند. در صنایع مختلف نظیر صنایع نظامی، ساختمانی، هوافضا، پزشکی، آزمایشگاهی و پژوهشی، ارتباطاتی، فیزیک، شیمی و… لیزر صنعتی کاربرد دارد.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
نظرات و امتیاز کاربران
به این صفحه امتیاز دهید

امتیاز کاربران