لطفا منتظر بمانید

حکاکی لیزری بر روی چوب

18 بهمن ، 1395
شرکت بین المللی پرسناژ
0 کامنت

خدمات حکاکی لیزر
باور کنید یا نکنید، حکاکی لیزری بر روی چوب با برخی چالش های واقعی روبرو است. این چالش ها به نوعی به خاطر ارگانیک و طبیعی بودن ترکیب چوب است. بدیهی است که هر قطعه از چوب یکسان نیست، و بنابراین تفاوت های جزئی  را می توان انتظار داشت.
حکاکی لیزری فلزات | حکاکی لیزری غیر فلزات
اغلب شکایتهایی که از حکاکی لیزری بر روی چوب جامد وجود دارد عدم کنتراست است. اخیرا، کار با دستگاه حکاکی لیزری روی برخی تخته های چوب افرا داشتیم. و برای غلبه بر این مشکل بالقوه از گرافیک قابل مشاهده، تصمیم گرفتیم از برخی ترفندها استفاده کنیم.

مشکلات دستگاه لیزر حکاکی
زمانی که ما حکاکی لیزری انجام میدهیم، به سادگی زیر لایه را با از بین بردن، تبخیر و آنچه در زیر آن می باشد افشا می کنیم. کاملا درست با لیزر CO2 انجام می شود. برای اپراتورهای لیزر YAG یا FIBERMARK ، شما می توانید تنظیمات دستگاه لیزر خود را از تبخیر زیرلایه برای تغییر تبخیر زیرلایه آن را تنظیم کنید.
تصور رایج از دستگاه های لیزر حکاکی این است که لیزرهای YAG یا FIBERMARK می تواند شامل کنتراست مطلوب بدون هرگونه برنامه اضافی مانند   Thermark یا  Cerdecمی باشد. این نظریه تا حد زیادی با مواد سازنده لیزر مانند فولاد ضد زنگ یا فلزات لخت ارتباط دارد. اما، زمانی که لیزر محصول ارگانیک رابا لیزر حکاکی می کند مانند تخته چوب جامد با لیزر YAG یا FIBERMARK ، به خاطر طول موج پرتو لیزر موفقیتی یافت نخواهد شد.
بنابراین برخی تکنیک ها برای کمک وجود دارند تا کنتراست گرافیک حکاکی شده لیزری روی محصولات چوبی را با استفاده از دستگاه لیزر CO2  افزایش دهند. راه حل معمول شامل استفاده از نوع رنگ کردن با اسپری یا رنگ کردن با قلم موی نقاشی است. در حالی که این روش ها کمک به برخی مشکلات را  تامین می کنند، مییتواند منجر به چالش کشیدن بخش های دیگر حکاکی لیزری بر روی محصولات چوبی شود. در سطح زیرین محصولات چوبی جامد مقدار بیش از حد ترک و شیار هست. بنابراین، برای منطقه حکاکی لیزری، استفاده از رنگ می تواند داخل این ترک ها نفوذ کند و ظاهر تصویر را تار کند. بنابراین، راه حل این مشکل چیست؟
راه کارهای استفاده از دستگاه حکاکی لیزر
اگر شما حکاکی لیزری یک چوب تیره مانند گردو را انجام می دهید، راه حل به نسبت ساده است. اگر شما نیاز به کنتراست بالا دارید، می توانید از جلا دهنده مایع کفش استفاده کنید. ما تمابل داریم از جلادهنده ای که ارزان تر است استفاده کنیم، بطوریکه کمی بیشتر آبکی است و آسان تر پاک می شود. استفاده از فوم جلا دهنده مایع کفش ، روی سطح چوب کاربرد دارد. به این دلیل که چوب تیره است، نفوذ هر نوع جلادهنده مایع کفش را نشان نمی دهد. حتی می توانید از یک جلادهنده کفش ضخیمتر برای انجام این کار استفاده کنید، گرچه جلا دهنده مایع کفش با استفاده از یک دستمال یا حوله سریعتر پاک می شود.
اما زمانی که چوبهای به رنگ روشن تر مانند توسکا، بامبو، افرا، زبان گنجشک و درخت گردوی آمریکایی آورده می شود، شما چالش بیشتری خواهید داشت. همانطور که قبلا ذکر شد، می توانید نتایج متفاوتی از همان دسته از تخته چوب بدست آورید. این در محصولات چوب جامد به نسبت آشکارتر است. شما می توانید برای ده تخته چوب حکاکی لیزری داشته باشید، و نیمی از آنها خوب از کار در بیایند، و نیمی تصویر حکاکی لیزری تقریبا نامعلوم داشته باشند.
یکی از روشها این است که دستگاه لیزر خود را از فوکوس خارج کنید. البته، از خودتون میپرسید ،” چرا لیزر خود را از فوکوس خارج کنید؟” دلیل این کار این است که با اجرای کمی خارج از فوکوس، شما می خواهید تبخیر از چوب را به حداقل برسانید و در واقع باقیمانده سوخته بیشتری را در پشت باقی بگذارید. علاوه بر این ، اندازه نقطه لیزر چاق تر و بزرگتر می شود، که به شما داخل تصویرتان لبه بیشتری خواهد داد. و اغلب، با اجرای یک پاس اضافی روی لیزر، شما خوانایی بیشتری را بهبود می بخشید.
اما گاهی اوقات این کافی نیست، و سپس شما مجبورید از روشهای رنگ کردن با اسپری استفاده کنید. در روزهای گذشته، بزرگترها آزمایش کردند و روش صحیحی برای پوشش سطح چوب به رنگ روشن با کاغذ محافظتی یا نوار انتقال بود. بعد از آن شما حکاکی لیزری را از میان پوشش و داخل چوب انجام خواهید داد. شما معمولا میخواهید عمق کافی برای پذیرفتن رنگ با قلم موی نقاشی را به دست آورید. گام بعدی شما استفاده از رنگ اسپری قهوه ای تیره و حتی سیاه خواهد بود. هنگامی که رنگ خشک بود، بعد از آن باید پوشش را حذف کنید، که معمولا پرزحمت ترین و وقت گیر تربن قسمت پروژه است.
مشکل بالقوه ای که با روش رنگ کردن با قلم مو قبلا هم ذکر شد: رنگ می تواند به ترک ها نفوذ کند و ظاهری تار ارائه دهد. برای برطرف کردن این مشکل، شما می توانید یک رنگ روشن را قبل از رنگ تیره اسپری کنید. اساسا، شما در حال تلاش برای مسدود کردن ترک ها با رنگ روشن قبل از رنگ تیره هستید. هنگامی که رنگ روشن خشک شود، سپس می توانید رنگ تیره را اسپری کنید.
برخی محصولات درجه سه وجود دارند که برای مشکل طراحی شده اند. اول، محصولات شناخته شده به عنوان لیزر تیره هستند که با سیستم های دو فازی آئروسل برای جلوگیری از نفوذ رنگ تیره به ترک ها طراحی شده است. از جمله در سیستمی که لیزر تیره آئروسل است ، رنگ سیاه و قهوه ای در دسترس است و سپس می تواند پوشش را کامل کند. با استفاده از لیزر تیره، شما نیاز دارید تا سطح را قبل از حکاکی لیزری پوشش دهید. بعد از حکاکی لیزری، شما لیزر تیره را روی تصویر حکاکی شده اسپری کنید.
بعد از این که خشک شد، شما پوشش روشن را برای کمک به آب بندی حکاکی به کار ببرید. لیزر تیره تقریبا شبیه پودر معلق در مایع حامل است. پوشش روشن تکمیل کننده کار است و سپس برای آب بندی پوشش پودر شده در حکاکی شما به کار می رود. در آب و هوای خشک کانادا، محصولات چوب جامد اغلب به طور قابل ملاحظه ای خشک است، و ما مجبوریم پوشش روشن را برای مسدود کردن ترک قبل از استفاده از نرم افزار لیزر تیره اسپری کنیم. محصولات لیزر تیره از صنعت JDS و لیزر طراحی قابل دسترس است.
محصولات دیگری برای حکاکی لیزری ارائه شدند که با لیزر ذره ای با رنگ پر می شود. با استفاده از این محصول، حکاکی لیزری به صورت نرمال است، اما شما باید توجه بیشتری به عمق تصویری که با لیزر حکاکی شده است داشته باشید. عمق ۰٫۰۲۵”  تا ۰٫۰۳۵” قابل قبول تلقی می شود. اگر شما از این عمق های توصیه شده منحرف شوید، رنگ اسپری می تواند از ترکها عبور کند و شما با نتیجه نامطلوبی مواجه خواهید شد.
برای محصولات چوب سبکتر، توصیه شده است که قبل از حکاکی لیزری تصویر آن را با پوشش روشن بهبود ببخشید. برای محصولات چوب باز مانند درخت زبان گنجشک و درخت گردوی آمریکایی، به شدت توصیه شده است که آب بندی اولیه را قبل از استفاده رنگ اسپری بکار ببرید. آب بندی اولیه و رنگ کردن اولیه برخلاف سیستم آئروسل هر دو به صورت دستی انجام می شوند. در حالی که این به مدت طولانی تری کاربرد دارد، مرحله تمیز کردن سریعتر انجام می گیرد و نیازی نیست که شما ذره های کوچک را حذف کنید و تکه ها بعد از تکنیک کاغذ محافظتی رها می شوند. حتی یک حکاک لیزر می تواند استفاده از ترفندها و نکته ها را تجربه کند تا کمک به بهبود ظاهر محصولات چوبی حکاکی لیزری کرده باشد. یا آیا باید بگویم، ما می توانیم به یک سگ پیر ترفندهای جدید را آموزش دهیم ؟

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
نظرات و امتیاز کاربران
به این صفحه امتیاز دهید

امتیاز کاربران