لطفا منتظر بمانید

کاربرد برش لیزری فلز برنج

30 بهمن ، 1396
شرکت بین المللی پرسناژ
0 کامنت

برش لیزری فولاد خفیف و استیل ضدآب از سال‌های پیش توسط لیزر CO2 انجام می‌شده است. و این تکنولوژی توانسته است قطعات بی نظیری را به‌وجود بیاورد. اما استفاده از لیزر CO2 راه حل مناسبی برای برش فلزات براق یا زرد رنگ به نظر نمی‌آید. تا پیش از پیدایش تکنولوژی لیزر فایبر، برش فلزاتی از قبیل مس، برنج و برنز بسیار سخت و خارج از تصور به نظر می‌رسید. اما امروزه، لیزر فایبر با قابلیت بالایی که در برش فلزات زرد رنگ دارد، صنعتگران را قادر به ساختن محصولاتی بی نظیر و در عین حال صرف هزینه‌های کمتر ساخته است. 
به دلیل ماهیت عناصر تشکیل دهنده فلز برنج، برش لیزری آن همواره کاری دشوار بوده و  بیشتر مواقع بسیاری از شرکت‌های خدمات لیزری با استفاده از دستگاه برش لیزری از انجام آن شانه خالی می‌کنند. در واقع، انجام برش لیزری برنج و مس با ضخامت 1 میلی متر را در کمتر مرکز خدمات لیزری می‌توان مشاهده نمود. اما همانطور که اشاره شد، روز به روز با پیشرفته شدن دستگاه‌های لیزر، برش این فلزات نیز ممکن شده است که در ادامه مقاله به آن پرداخته می‌شود.
 فلز برنج‌ تشکیل شده از مس و روی می‌باشد که بر اساس میزان عناصر تشکیل‌دهنده آن، به رنگ‌ها و انواع برنج زرد، برنج قرمز، برنج سرب، برنج سیلیسیوم، برنج قلع یا ورشو دیده می‌‌شود. 
حجم گسترده‌ای از فلز برنج در صنعت دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاربردهای دیگر این فلز را در ادامه مشاهده می‌کنید: 

-ساخت انواع زیورآلات (گردنبند، دستبند، گوشواره، پابند و ...)

-مهمات جنگی

-صنایع دریایی (دریچه‌ها، انواع لوله‌کشی‌ها، پروانه‌ها و ...)

-ساخت انواع سازهای موسیقی (به خاطر خاصیت آکوستیکی)

-مغزی قفل ها (به خاطر سطح اصطکاک کم)

کاربرد برش لیزری فلز برنج

-صنایع مکانیکی

اما آن چه موجب شده تا برنج در زمینه‌های بسیار متنوعی مورد استفاده قرار گیرد، مقاومت این فلز در برابر کدر شدن و همچنین لکه دار شدن می‌باشد. این فلز همچنین قابلیت چکش‌خواری بیشتری نسبت به مس و روی دارد و دمای ذوب آن بین 900 تا 940 درجه سانتی‌گراد می‌باشد. 
همانطور که پیش‌تر نیز اشاره شد، یکی از عناصر موجود در داخل برنج، عنصر مس بوده که خاصیت میکروب‌کشی داشته و به همین دلیل است که از فلز برنج به عنوان آلیاژی رایج در ساخت دستگیره و یا انواع تجهیزات در داخل بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استفاده می‌شود. یکی دیگر از مزایای این فلز قابلیت بازیافت بسیار بالای آن می‌باشد. فلز برنج به خاطر خاصیت مغناطیسی کمی که دارد، به راحتی از دیگر فلزات جدا شده و تا حدود 90% قابلیت بازیافت شدن دارد. 
با توجه به آن‌چه در مورد فلز برنج اشاره شد و یا توجه به ضرورت استفاده از این عنصر در صنایع و زمینه‌های متنوع، استفاده از ابزاری مفید برای برش قطعاتی با اشکال پیچیده و ظریف ضروری به نظر می‌رسد. همانطور که گفته شد امروزه از تکنولوژی لیزر فایبر برای برش برنج و مس استفاده می‌شود. لیزر فایبر طول موجی حدود 1.07 میکرون داشته و به همین دلیل در مقایسه با پرتوهای لیزر CO2 کمتر منعکس شده و بنابراین هنگام تابیدن بر روی برنج راحت جذب آن می‌شود و برش آن را ممکن می‌سازد.

      
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
نظرات و امتیاز کاربران
به این صفحه امتیاز دهید

امتیاز کاربران