لطفا منتظر بمانید

نکات طلایی برای داشتن لبه برش لیزری بهتر

14 فروردین ، 1397
شرکت بین المللی پرسناژ
0 کامنت

فاکتورهای زیادی بر روی کیفیت برش لیزری تأثیر دارند. عواملی چون دستگاه لیزر، اپراتور و مواد اولیه همگی بر روی آن موثر هستند. اما از جمله عواملی که بسیار مهم هستند می‌توان به ضخامت و نوع مواد اولیه اشاره کرد. 

ضخامت مواد اولیه
کیفیت لبه برش لیزری به میزان زیادی به نوع مواد اولیه و ضخامت آن بستگی دارد. به طوری که هر چه ضخامت مواد افزایش پیدا می‌کند، میزان خش و شیار در لبه برش خورده نیز بیشتر می‌شود. این خطوط در قسمت لبه برش یعنی جایی که ماده حرارت دیده و آب شده به وجود می‌آید و موجب پایین آمدن  کیفیت لبه برش می‌شود. به عبارتی، هر چه ماده مورد نظر ضخیم‌تر باشد  به همان نسبت نیز خطوط موجود در لبه برش قابل مشاهده خواهند بود. برای مثال، عکس زیر لبه برش لیزری استیل ضد آب ضخیم (25 میلیمتر) با استفاده از لیزر CO2 می‌باشد. 

توان لیزر
یکی از راه‌ها  برای کاهش شیارهای لبه برش لیزری مواد ضخیم، استفاده از دستگاه برش لیزری با توان و قدرت بالا می‌باشد. با به کارگیری دستگاه لیزر قدرتمند پرتوی لیزر به راحتی از مواد ضخیم عبور کرده و لبه برش به مقدار زیادی صاف و یکنواخت خواهد بود. 
-تکنولوژی لیزر
پیشرفت‌های اخیر در تکنولوژی فایبر موجب شکل گرفتن رقابتی بین این تکنولوژی و لیزر CO2 گشته است. لیزر فایبر سرعت برش بالاتری نسبت به همتایان خود دارد. با این حال، کیفیت لبه برش با میزان ضخامت ورق همچنان رابطه عکس خواهد داشت. 

نوع مواد اولیه
نوع مواد اولیه عاملی مهم در تغییر کیفیت لبه برش لیزری خواهد بود. به طور مثال در مورد فلزات، از آن جایی که هر نوع فلزی دارای ویژگی‌های مختص خود می‌باشد، هنگام برش هم متفاوت عمل می‌کند. ترکیب فلزات مختلف نیز تأثیر به سزایی در کیفیت لبه برش دارد. مقادیر کربن، منگنز، سیلیکون، فسفر و سولفور موجود در فلزات موجب بالا رفتن تحمل آن ها در هنگام برش با لیزر می‌شود. 

کیفیت مواد اولیه

کیفیت برش لیزری بیش از سایر روش‌های برش به کیفیت مواد اولیه وابسته است. کیفیت سطح ورق به شدت بر روی کیفیت لبه برش تاثیرگذار است. در واقع برای داشتن لبه برش تمیز و دقیق، بهتر است تا ورقه‌های استیل تمیز، عاری از زنگ زدگی و چربی باشند. استیل‌های نامرغوب در هنگام برش لیزری دچار مشکل می‌شوند. به عبارتی ناخالصی موجود در این ورقه‌ها می‌تواند بر روی فرایند گرمادهی و برش آن ها اثر بگذارد. فولاد نورد گرم نیز می‌تواند برای برش لیزری مشکل‌ساز باشد. سطح این نوع فلزات هنگام تابیدن لیزر آب شده و در نهایت برش لیزری با کیفیتی پایین انجام می‌شود. 
اطمینان یافتن از کیفیت لبه برش لیزری:
ما در پرسناژ در تلاش هستیم تا با به کار بردن بهترین مواد اولیه از کیفیت لبه برش لیزری قطعات مختلف اطمینان حاصل نماییم. با این حال همواره توصیه می کنیم  تا اگر شخصا مواد اولیه را تهیه می‌کنید به موارد زیر دقت بفرمایید:
-مواد اولیه تمیز؛
-عاری از زنگ زدگی؛
-عاری از چربی؛
-مسطح؛
-و عاری از هرگونه کثیفی و آلودگی باشند. 

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
نظرات و امتیاز کاربران
به این صفحه امتیاز دهید

امتیاز کاربران