لطفا منتظر بمانید

ساخت نانو موتوری که با تابش نور لیزر حرکت می کند

19 تیر ، 1395
شرکت بین المللی پرسناژ
0 کامنت
محققان با استفاده از نانو ذرات طلا موفق به ساخت نانو ماشینی به نام مورچه ‘ANT’ شدند که با استفاده از تابش لیزر می‌توان نیروی لازم برای به حرکت در آوردن آن را تامین کرد.ساختار بدن موجودات زنده همواره بهترین منبع الهام برای محققین فناوری‌ نانو بوده و تاکنون چشمگیرترین پیشرفت ها در این عرصه با تاثیرپذیری و تقلید از طبیعت صورت گرفته است.
در حال حاضر DNA، پروتئین و آنزیم به عنوان ماشین‌هایی در مقیاس نانو شناخته می‌شوند، محققان تلاش دارند تا از DNA به عنوان میکرو پروانه در ساخت ماشین‌ها استفاده کنند، این رشته‌ها را می‌توان به یکدیگر با دوخت یا تا زدن وصل کرد تا در نهایت اوریگامی DNA ایجاد کرد.
اخیراً محققان موفق به ساخت نانوموتوری شده‌اند که می‌تواند با استفاده از پرتو نور کار کند، این نانوموتور از جنس نانوذرات طلا بوده که با استفاده از یک ماده شیمیایی حساس به گرما به هم متصل شده‌اند، این نانو موتور مستحکم بوده و سرعت بسیار بالایی دارد و در عین حال ساختار ساده‌ای دارد.
یکی از مشکلات اصلی در تعامل با فناوری‌های بسیار کوچک این است که نیاز به نیروی زیادی در مقیاس نانو وجود دارد.
تصور کنید بخواهید در آب شنا کنید به راحتی در آب می‌توانید به حرکت در آیید، اما اگر ابعاد شما کاهش یابد حس خواهید کرد که آب ویسکوزیته بالایی دارد، بنابراین در مقیاس نانو نیاز به نیروی زیادی برای شنا کردن وجود دارد، مورچه‌ای را تصور کنید که بخواهد در آب شنا کند، با الهام از این مثال محققان این دستاورد خود را مورچه یا ANT نامگذاری کردند.
این نانو ماشین که از جنس نانوذرات طلا تشکیل شده در دمای اتاق، مواد سازنده آن از هم فاصله داشته و آب می‌تواند در میان آن قرار گیرد، با تابش لیزر و بالا رفتن چند درجه‌ای دما، بخش‌های تشکیل دهنده به هم نزدیک شده و فضای داخلی محدود شده و آب خارج می‌شود، این فرآیند نیروی لازم برای حرکت نانوماشین را تامین می‌کند.
عامل کلیدی در توسعه این نانوماشین، استفاده از نور لیزر است، با انتخاب طول موج مناسب و متناسب با اندازه نانوذرات، می‌توان گرم کردن را سریع‌تر انجام داد و سرعت حرکت نانو ماشین را کنترل کرد.
از این نانو ماشین می‌توان برای ساخت پمپ روی تراشه‌های میکروسیالی استفاده کرد، در واقع با این نانو ماشین می‌توان ساختارهای میکروسیالی پیچیده‌تر تولید کرد.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
نظرات و امتیاز کاربران
به این صفحه امتیاز دهید

امتیاز کاربران