لطفا منتظر بمانید

کاربرد لیزر برش در صنایع الکترونیک

07 اسفند ، 1396
شرکت بین المللی پرسناژ
0 کامنت

صنعتگران در حوزه الکترونیک همواره در تلاشند تا روش‌هایی سریع، قابل اطمینان و مقرون به صرفه را برای برش فلزات مورد استفاده در صنعت الکترونیک به کار گیرند. در جایی که تعداد، کیفیت لبه‌های برش‌خورده و ابعاد کوچک محصولات مد نظر صنعتگران می‌باشد، برش لیزری تنها گزینه مورد قبول به نظر می‌رسد. 

آن چه باعث شده تا لیزر گزینه‌ای پر کاربرد در صنعت الکترونیک باشد، توانایی این تکنولوژی در ایجاد برش‌های خیلی کوچک و با کیفیت می‌باشد. از آن‌جایی که گاهی در صنعت الکترونیک قطعات و محصولاتی که مورد استفاده قرار می‌گیرند بسیار ریز هستند، نیاز به روشی هست تا متکی به قوه بینایی انسان نبوده و با بازده بالا عمل کند. در واقع، لیزر پاسخگوی نیاز صنایع مختلف از جمله صنعت الکترونیک را به خوبی برآورده کرده است. این فناوری به صورت خودکار و بدون نیاز به نیروی انسانی توانایی پردازش عملیات مختلف را داشته و با دقت و تمرکز بالا کوچکترین قطعات را برش یا حک بزند. از آن جایی که پرتوی لیزر تماس مستقیم با قطعات برقرار نمی‌کند، آسیب کمتری به آن‌ها وارد شده و کیفیت مواد حفظ می‌شود. 

استفاده از لیزر در صنعت الکترونیک مزایای فراوانی را به همراه دارد. برخلاف روش‌های سنتی، برش لیزی هیچ‌گاه محو یا آلوده نمی‌شود و محصول کیفیت بالایی خواهد داشت. پرتوی لیزر همواره برنده و دقیق باقی خواهد ماند و مدت استفاده از دستگاه لیزر تأثیری بر کیفیت برش لیزری نخواهد داشت. یکی دیگر از مزایای استفاده از تکنولوژی لیزر در صنعت الکترونیک، به صرفه بودن اقتصادی و هدر نرفتن مواد اولیه حین انجام برش قطعات می‌باشد. این در حالی است که با روش‌های قدیمی به علت ریز بودن قطعات و سختی کار، همیشه امکان از بین رفتن مواد اولیه وجود خواهد داشت. در ضمن، در هنگام کار با لیزر نیاز به ابزار یا سخت‌افزار خاصی نبوده و هزینه نگهداری و تعمیر قطعات  نیز پایین می‌باشد. 
اما شاید یکی از مهم ترین مزیت های این فناوری ایمن بودن آن هنگام کار کردن باشد. مخصوصا در شرایطی که اندازه قطعات تا این اندازه کوچک می‌باشد، امنیت و سلامت نیروی انسانی امری ضروری به نظر می‌رسد. در واقع با توجه به این که پرتو لیزر داخل یک محفظه حبس شده و فقط به نقاط مشخصی تابیده می‌شود، برش لیزری با استفاده از دستگاه برش لیزری را می‌توان یکی از ایمن ترین روش های برش معمول در بازار می‌باشد. 
در ادامه برخی موارد استفاده کاربردی از لیزر در صنعت الکترونیک را مشاهده می‌نمایید:

برش لیزری اجزا و قطعات ریز:
امروزه، استفاده از برش لیزری برای ساخت قطعات و اجزای تشکیل‌دهنده انواع گوشی‌های تلفن همراه به عنوان روشی عملی و پربازده شناخته شده است. اجزای سازنده این گوشی‌ها بسیار ریز بوده و به عبارتی با روشی جز استفاده از نیروی لیزر و بهره گیری از قابلیت بالای این تکنولوژی در برش قطعات ریز قابل تولید نیستند.درواقع، مورد استفاده لیزر هر چه باشد (برای اجزای داخلی یا بر روی سطوح خارجی آن) نتیجه مطلوب و مورد پسند خواهد بود.

کاربرد لیزر برش

برش لیزری کارت‌های USD و تخته مدار چاپی:
صنایع الکترونیکی و صنعت نیمه هادی به دلیل استفاده از کارت‌های USD و تخته مدار چاپی (printed circuit boards)، دو صنعت مرتبط با یکدیگر هستند که برش لیزری در آن ها موارد استفاده بسیاری دارد. انواع تخته مدارها از جمله تخته مدار چند لایه، تخته مدار انعطاف‌پذیر و... از طریق لیزر و برش لیزری قابل تولید هستند. مهم ترین مزیت این تکنولوژی را می‌توان توانایی فوق العاده آن در برش تخته مدارهایی با اندازه های بسیار کوچک دانست. 

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
نظرات و امتیاز کاربران
به این صفحه امتیاز دهید

امتیاز کاربران