لطفا منتظر بمانید

دستور العمل حفاظت در برابر اشعه لیزر

05 تیر ، 1398
شرکت بین المللی پرسناژ
0 کامنت

حفاظت  و ایمنی  کارکنان  مرکز دارای لیزر

آموزش: کسی که به عنوان پرتوکار در مرکز با دستگاه لیزری کار می نماید، تحت آموزشهای اولیه حفاظتی و ایمنی کار با دستگاههای لیزر قرار می گیرد. همچنین، پرتوکار جهت آموزش دوره حفاظت و ایمنی در برابر اشعه به سازمان انرژی اتمی معرفی میگردد تا تحت آموزش دوره مربوطه قرار گیرد.  لازم به ذکر است که قبل از تحویل دستگاه، پرتوکار موظف است در دوره آموزشی کار با دستگاههای لیزر در محل شرکت پرسناژ شرکت نماید. 

آزمایشات پزشکی: پرتوکار موظف است این آزمایشات را که شامل آزمایش کلی و معاینه چشم می باشد، پیش از آغاز کار با دستگاههای لیزر و نیز به صورت سالیانه انجام دهد. هم چنین، بلافاصله پس از بروز سانحه، مسئول فیزیک بهداشت باید در محل حاضر شده، پرتوکار سانحه دیده به  مرکز  پزشکی منتقل و کلیه آزمایشات مربوطه و معاینه چشم بر روی وی انجام شود. گزارش کامل سانحه توسط مسئول فیزیک بهداشت تهیه و در اختیار شخص مسئول قرار گیرد تا یک نسخه از آن در بایگانی این واحد محفوظ ونسخه ای نیز برای سازمان انرژی اتمی ارسال گردد.     

تجهیزات حفاظتی ضروری برای کار با منابع 

  1. عینک حفاظتی: پرتوکار و کسانی که در محل نصب دستگاه های لیزر به نوعی با آن در ارتباطند، دارای عینک محافظ استاندارد بوده و موظف به استفاده از این عینک در حین کار با دستگاه لیزری می باشند.
  2. درب دستگاه: دستگاه برش و حکاکی لیزری موجود در کارگاه، دارای پوشش محافظ بوده که این پوشش باعث به حداقل رسیدن میزان پرتوهای منعکس شده دستگاه لیزر در حین کار میگردد. هم چنین، بسته بودن درب دستگاه در حین کار با دستگاه الزامی است.

نکته: قفل اینتر لاک؛ در صورت باز شدن ناگهانی درب دستگاه لیزر، قفل فعال شده و لیزر دستگاه قطع می گردد. هم چنین، این قفل هرگز نباید از کار بیفتد و فعال بودن آن توسط مسئول فیزیک بهداشت بطور متناوب چک می گردد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
نظرات و امتیاز کاربران
به این صفحه امتیاز دهید

امتیاز کاربران