لطفا منتظر بمانید

دستگاه سی ان سی چیست و چه کاربردی دارد

08 آبان ، 1398
شرکت بین المللی پرسناژ
0 کامنت

آشنایی با دستگاه سی ان سی و کاربرد آن

دستگاه CNC اصطلاحاتی است که مخفف عبارت computer numerical control (در معنای لغوی به معنای کنترل عددی کامپیوتری)  م  ی باشد که به دستگاه سی ان سی معروف می باشند، CNC سری پیشرفته تر سیستم NC است و به سیستمی گفته می شود که وظیفه کنترل حرکت محورهای خطی و دورانی را برعهده دارند، به عبارت دیگر، نسل اول CNC ها، دستگاه های NC بوده است که نیاز به کامپوتر نداشته اند و دستگاه ها مطابق منطق  ی خاص، دستورات را درك و اجرا م  ی كرده است. با ظهور کامپیوتر به صنعت ، ماشین‌آلات CNC مدرن در صنایع مختلف، همه گیر شده است. در ماشین‌های فوق مدرن CNC ، کلیه عملیات ها مانند تراشکاری، فرزکاری، سوراخکاری، پرداخت و ... توسط یک ماشین اتوماتیک انجام می‌شود.

دستگاه سی ان سی

دستگاهCNC  دستگاهی ساده است كه قابل  یت فرمان پذ  یر  ی از طر  یق كد ها و منطق ر  یاض  یات  ی را به صورت دست  ی دارد. برای کار با دستگاه سی ان سی، نیاز به حضور اپراتور جهت كنترل دستگاه و نوشتن برنامه ها  ی حركت  ی می باشد. پس از آن، دستگاه عملیات را بصورت خودكار، به کرات تكرار و بدون حضور كاربر  م  ی نما  ید.  حرکت در اینگونه سیستم ها، به صورت خطی یا دورانی دارای دقت بالایی هستند. "محور" یکی از مفاهیم مهم در CNC است وکلیه دستگاه های سی ان سی در فضای ۳ بعدی  x,y,z حرکت می کنند. ترسیم هر منحنی، به صورت پاره خط، خط، منحنی ، دایره ، بیضی و ... ، در فضای دو یا سه بعدی، از طریق ترکیب حرکت محورهای x,y,z  ماشین سی ان سی امکان پذیر است.

دستگاه های سی ان سی دارای انواع بسیاری است ، در نتیجه، کاربرد ها و عملکردهای متفاوت و مخصوص به خود را دارند. از معروفترین دستگاه های سی ان سی می توان به ماشین های لیزر سی ان سی، فرز سی ان سی و سی ان سی مخصوص برشکاری، سی ان سی هوا گاز، سی ان سی پلاسما اشاره کرد. به دلیل تنوع بالا در عملکرد دستگاه های سی ان سی، در اکثر فعالیت های صنعتی، تولیدی و هنری کاربرد دارد. صنایعی نظیر صنایع قطعه سازی خودرو، صنایع قطعه سازی تسلیحات، صنایع چوب و منبت کاری، دستگاه های برش لیزر، صنایع قطعه سازی نفت، دستگاه های حکاکی لیزر، صنایع طلا و جواهر سازی مورد توجه صنعتگران قرار می گیرد. 

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
نظرات و امتیاز کاربران
امتیاز کاربران برای این صفحه | امتیاز 1از 5 (از 51رای)
به این صفحه امتیاز دهید

امتیاز کاربران