لطفا منتظر بمانید

لزوم استفاده از ارت برای دستگاه های لیزری

19 آبان ، 1398
شرکت بین المللی پرسناژ
0 کامنت

چرا باید از ارت برای دستگاه های لیزری استفاده کرد

واژه ارت یا چاه ارت  (earth) در لغت به معنی زمین است، در اصطلاح ”سیستم اتصال زمین” و در علم مهندسی یعنی "اتصال بدنه دستگاه الکتریکی به زمین" می‌باشد.  به منظور جلوگیری از برق گرفتگی می بایست هر نوع جریان الکتریکی به زمین منتقل گردد که این عملیات توسط سیستم ارت و چاه ارت انجام می شود. به عبارت دیگر، وظیفه چاه ارت وصل کردن هرگونه جریان الکتریکی از کلیه دستگاه های برقی صنعتی، مخابراتی و خانگی  توسط سیم اتصال به چاه ارت یا زمین است; که این عملکرد برای جلوگیری از برق گرفتگی انجام می پذیرد و در زمان اتصالی در مدار یا نشت جریان، سیستم ارت، از انسان و دستگاه‌ها محافظت می‌ کند. به جهت حفاظت از دستگاه ها، اپراتورها  یا افرادی که در  تماس با دستگاه ها هستند، می بایست اضافه ولتاژهای تولید شده در بدنه دستگاه ها، ولتاژهای بسیار زیاد و خطرناک ناشی از برخورد صاعقه با دکل های کامپیوتری که باعث صدمه دیدن دستگاه و افراد می‌شود را در جایی خنثی نماییم . بدین منظور، استفاده از چاه ارت و سیستم ارت (Earth) لازم می باشد.

استفاده از ارت برای دستگاه های لیزری

اجرای سیستم ارتینگ در صنعت برق به منظور حفاظت از تجهیزات ، سیستمهای دیجیتالی و حساس امری مهم و ضروری می باشد. در خصوص متصل کردن  چاه ارت جریان الکتریکی باید دقت زیادی انجام شود زیرا در بسیاری از موارد، پیش آمده است که سیم اتصال را به جای نادرستی وصل  شده است که کار بسیار خطرناک  و حتی کشنده می باشد.

ارت یا چاه ارت، چاله ای عمیق است که  در زمین حفر می شود. عمق چاه تا جایی است که به رطوبت نسبی خاک برسیم. در داخل چاه ، از صفحه ای  مسی که به سیم مسی جوش خورده استفاده می شود. صفحه مسی بصورت عمودی و به منظور داشتن بیشترین سطح تماس با خاک  در چاه ارت قرار داده می شود. پس از آن، اطراف صفحه مسی با مواد بنتونیت پوشانده می شود. بعد از این مرحله، سیم مسی را به بیرون چاه ارت آورده و به تابلوی تست باکس هدایت می کنیم و از آن جا به دستگاه لیزر برش و یا دستگاه لیزر حکاکی یا سایر دستگاه های الکتریکی متصل می نمائیم. هدف از اتصال دستگاه لیزر به چاه ارت این است که هریک از سیم های فاز و یا سیم های نول به بدنه دستگاه لیزر حکاکی و برش لیزری متصل شود و مدار الکتریکی مورد نظر دچار نشتی جریان شود. نشتی جریان به وسیله سیم ارت به زمین منتقل می شود تا از برق گرفتگی، اتصالی و آسیب به دستگاه لیزر جلوگیری شود. در مجموع، از دلایل اجرا و ایجاد سیستم ارتینگ، ایمنی و حفاظت اپراتور، حفاظت و ایمنی دستگاه لیزر و تجهیزات دستگاه لیزر، جلوگیری از ولتاژ تماسی، جلوگیری از ولتاژهای ناخواسته و صاعقه، حذف ولتاژ اضافی می توان اشاره کرد.

ارت برای دستگاه های لیزری

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
نظرات و امتیاز کاربران
به این صفحه امتیاز دهید

امتیاز کاربران