لطفا منتظر بمانید

نکات ایمنی در اپراتوری دستگاه های لیزر

04 آذر ، 1398
شرکت بین المللی پرسناژ
0 کامنت

نکات ایمنی که اپراتور دستگاه لیزر باید رعایت کند

معمولاً مشتریانی که جهت خرید دستگاه های برش و حک لیزر مراجعه می نمایند این سئوال را در ذهن دارند که دستگاه لیزر و نور لیزر چه آسیب هایی به انسان می رساند و آیا استفاده از دستگاه های لیزر برش و حک می تواند به بدن آسیب برساند؟  پاسخ به این سوال مثبت است. به این علت، اپراتور دستگاه های حکاکی لیزر و برش لیزر می بایست نکات ایمنی را جهت سلامت خود و سایر افراد در معرض نور لیزر رعایت نماید.

اپراتورهای دستگاه های برش و حک لیزر می بایست قبل از کار با دستگاه لیزر، در کلاس های سازمان انرژی اتمی جهت آشنایی با مباحث لیزر شرکت نمایند. همچنین، شرکت در کلاس های آموزشی اپراتوری دستگاه لیزر مرتبط به نرم افزار دستگاه لیزر و سخت افزار دستگاه لیزر خریداری شده، الزامی می باشد. کلاسهای آموزشی اپراتوری دستگاه های لیزر به منظور آشنایی اپراتورها به نکات و مباحث مرتبط با کارکرد لیزر، تسلط کافی به نرم افزار لیزر و همچنین اپراتوری دستگاه لیزر مربوطه می باشد. در کلاس های آموزشی، نکات مرتبط با لیزر و موارد آموزشی کارکرد دستگاه لیزر با بیانی ساده و روان به کارآموزان آموزش داده می شود.

نکات ایمنی اپراتور دستگاه لیزر

با توجه به اینکه نور لیزر دارای تشعشعات قوی و خطرناک است، آسیب هایی بر روی  ارگان های حساس بدن دارد. چشم، پوست، مو و ناخن از قسمت هایی از بدن انسان است که لیزر بر روی آن ها تاثیر می گذارد. آسیب های نور لیزر،  براساس طول موج لیزر، توان لیزرو قدرت لیزر، متفاوت است. از آنجا که خطرات استفاده ناصحیح و کم توجهی در استفاده از اشعه لیزر قابل جبران نمی باشد، لذا توصیه می شود حتما اپراتور قبل از شروع به کار با دستگاه برش و حک لیزر، نکات ایمنی را رعایت نماید. زیرا در صورت بروز آسیب، هزینه های درمانی زیادی را در بر خواهد داشت.

یکی از موارد ایمنی خیلی مهم و در عین حال بسیار سهل و آسان، استفاده از درب دستگاه لیزر می باشد. دستگاه های برش و حکاکی غیرفلزات دارای درب می باشند، در صورت بسته بودن درب دستگاه لیزر، هیچ گونه آسیبی به کسانی که در اطراف دستگاه می باشند نمی رسد. همچنین، دستگاه های لیزر دارای سنسور کنترل قطع اتوماتیک لیزر هستند، در صورتیکه اپراتور بخواهد درب دستگاه را باز نماید و عملیات را در حین کار مشاهده نماید، عملیات لیزرکاری را قطع می کند و پس از بستن درب دستگاه مجدداً به روند برش لیزر  یا حک لیزر ادامه خواهد داد. لازم به ذکر است، اپراتور دستگاه لیزر به هیچ وجه نباید سنسور کنترل قطع اتوماتیک لیزر را دستکاری یا قطع نماید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
نظرات و امتیاز کاربران
به این صفحه امتیاز دهید

امتیاز کاربران