لطفا منتظر بمانید

اشتباهات رایج در حکاکی با لیزر و نحوه جلوگیری از اشتباهات

16 دی ، 1398
شرکت بین المللی پرسناژ
1 کامنت

حکاکی لیزری خود را با این نکات مفید، به سطح بالاتری برسانید

اینکه شما یک مهندس برجسته هستید یا یک سازنده تازه کار و مبتدی، یادگیری استفاده صحیح از تجهیزات طراحی برای جلوگیری از خطرات و اشتباهات احتمالی، به زمان و تجربه نیاز دارد. هر از گاه، مسائلی پیش می آید که طراحان را به این فکر می اندازد که چه اشتباهی انجام داده اند یا چگونه می توانند کاری بهتر انجام دهند. این ادعا، در هر رشته و صنعتی درست است و حکاکی لیزری هیچ تفاوتی با صتایع دیگر ندارد.
دانستن چگونگی جلوگیری از این اشتباهات برای مواجه نشدن دوباره با آن ها، نیمی از نبرد است. با این حساب، بیایید در این مقاله، در مورد پنج مورد از اشتباهات رایج هنگام حکاکی با لیزر و راه های جلوگیری از بروز آنها در پروژه های آینده صحبت کنیم.

اشتباه 1 : حکاکی لیزری پارچه، اما لیزر مواد را می سوزاند.

اولین قدم برای جلوگیری از سوزاندن پارچه با دستگاه حکاکی لیزر یا دستگاه برش لیزر این است که بفهمید کدام نوع از پارچه می تواند در چه فرایند و در چه دمایی مقاومت کند.  پارچه هایی مانند جین، پارچه کتان و چرم می توانند، در برابر تنظیمات قدرت بالاتر در هنگام لیزر روی پارچه، مقاومت داشته باشند. اما هنگامی که صحبت از پارچه های ظریف می شود، مهم است که تنظیمات خود را با سرعت بالا (نزدیک یا با سرعت 100٪) و قدرت کم (حدود 5٪ تا 10٪) قرار داده و کار را شروع کنید. این تنظیمات اولیه را روی یک سری پارچه اضافی و از همان جنس پارچه اصلی تست کنید و اگر پارچه قادر به تحمل آن بود، قدرت خود را افزایش دهید تا نتیجه ای را که می خواهید بدست آورید. لازم به ذکر است، این کار را تا زمانی که به نتیجه دلخواه برسید ادامه دهید.

هنگامی که نوبت به حکاکی لیزری به صورت مستقیم بر روی پوشاک می رسد، روش پایین آوردن  DPI حکاکی  لیزری (نقاط در هر اینچ) بسیار مفید است. هرچه DPI بالاتر باشد ، مواد بیشتری از روی پارچه حذف می شود. حکاکی لیزری با DPI کمتر کمک می کند تا لیزر مقدار کمی از لایه بالایی پارچه را بخار کند و پارچه کاملاً نمی سوزد. بیشتر حکاکی های لیزر پارچه از DPI 150 تا DPI   300 عملکرد خوب دارند.

به عبارتی می توان گفت کاربرد لیزر در فشن و مد خدمت بزرگی در صنعت پوشاک و صنعت های وابسته به آن داشته است که تاثیرات آن را هرروزه به چشم خود مشاهده می کنیم.

لیزر روی پارچه

از کاربردهای دستگاه های  لیزر روی پارچه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برش و حکاکی لیزری انواع پارچه و چرم برای تولید محصولات نظیرروبالشی، رومیزی، حوله و ...
  • برش و حکاکی لیزری چرم طبیعی، انواع چرم مصنوعی، جیر، پارچه، کتان و ...
  • برش و حکاکی لیزری جهت توليد مصنوعات پارچه ای مانند كيف، كفش، دستكش، انواع البسه چرمي، روكش مبلمان و غيره.

اشتباه 2: حکاکی لیزری پلکسی گلس، حکاکی سفید برفکی شکل تولید نمی کند

به  احتمال خیلی زیاد، این امر با استفاده از ورق آکریلیک ناصحیح ایجاد می شود. معمولاً دو نوع آکریلیک در حکاکی لیزر استفاده می شود و هر دو برای کاربردهای مختلف مناسب هستند. ورق های آکریلیک و اشیاء سخته شده از جنس پلکسی گلس، از آکریلیک مایع ساخته شده است که درون قالب ها ریخته می شود و پس از آن، می تواند در شکل ها و اندازه های مختلف قرار گرفته شود. این نوع آکریلیک، برای حکاکی لیزری ایده آل است زیرا در هنگام حکاکی لیزری به رنگ سفید برفکی تبدیل می شود، و برای تولید جوایز، پلاک ها و تندیس ها مناسب می باشد. می توان برش لیزری روی پلکسی گلس انجام داد، اما لبه های آکریلیک جلا و تلالو نخواهد داشت.

لیزر روی شیشه

اشتباه 3: حکاکی لیزری ناهموار روی شیشه 

اغلب اوقات، وقتی نور لیزر روی شیشه برخورد می کند ، باعث ترک  یا شکستگی سطح شیشه می شود اما روی شیشه حکاکی لیزری عمیق انجام نمی دهد یا مواد مورد نیاز برای حکاکی کامل را از بین نمی برد. سطح شیشه ترک خورده، ظاهری یخ زده و برفکی به وجود می آورد، اما بسته به نوع شیشه ای که حکاکی لیزری روی آن انجام می شود ، می تواند زبر و لب پریده باشد. در حالیکه لیزرکاری روی شیشه با ظاهری برفکی مورد نظر است ، هیچ کس سطح ناهموار یا ترک خوده نمی خواهد.

به منظور تولید یک سطح برفکی صاف و یکدست ، سعی کنید یک یا چند نکته زیر را که در زیر درج شده است را امتحان کنید:

  • از وضوح پایین، حدود 300 DPI استفاده کنید ، که نتیجه بهتری روی شیشه ایجاد خواهد کرد، در نتیجه  شما  نقاطی را که در حال لیزر حکاکی هستند جدا می کنید.
  • رنگ مشکی را درطرح گرافیکی خود به 80 درصد black تغییر دهید.
  • گاهی اوقات، استفاده از برگه نازک و مرطوب روزنامه یا دستمال کاغذی در قسمت حکاکی، به دفع گرما کمک کرده و روند حکاکی لیزری را بهبود می بخشد. فقط مطمئن شوید که هیچ گونه پرزی بعد از استفاده از کاغذ روزنامه یا دستمال کاغذی بر روی سطح شیشه باقی نمانده باشد.
  • راه دیگر برای از بین بردن حرارت، استفاده از یک لایه نازک مایع ظرفشویی- چه با انگشت یا دستمال کاغذی- در ناحیه ای است که می خواهید حکاکی لیزری کنید.
  • سرانجام ، در صورت وجود خرده شیشه پس از حکاکی لیزری ، آن ناحیه را با یک پد تمیز کننده ای که زبر نباشد تمیز کنید.


لیزر روی پلکسی گلس

اشتباه 4: حکاکی چوب نتایج متفاوتی را با تنظیمات یکسان ایجاد می کند

چوب از انواع مختلفی از درختان به دست می‌آید و زیبایی طبیعی چوب و ماندگار آن ، می‌تواند گرمی و زیبایی را به محیط خانه‌ یا محل کار ما بیاورد. چوب یکی از مناسب ترین مواد موجود جهت لیزرکاری ( حکاکی لیز یا برش لیزر) است، به دلیل اینکه، نه تنها می توان آن را به راحتی برش داد ، بلکه به این دلیل اینکه روی چوب بسیار خوب حکاکی لیزر انجام می شود. با این حال، چوب های مختلف هنگام حکاکی با لیزر واکنش های متفاوتی دارند و در نتیجه نتایج متفاوتی به همراه دارند. انواع مختلف چوب ویژگی‌ها، رنگ، بافت و مقاومت‌های مختلفی دارند. چوب های سبک تر ، مانند گیلاس یا افرا، در سطحی که لیزر چوب را می سوزاند تضاد خوبی ایجاد می کند، در حالی که چوب های متراکم تر برای برش لیزر یا حکاکی لیزری، نیاز به قدرت لیزر بیشتری دارند. خدمات دستگاه برش لیزری چوب گستردگی بسیاری دارد که می توانید از این خدمات به راحتی استفاده نمایید.
برای لیزرکاری در صنعت مبل سازی و وسایل تزئینی و دکوری، چوب درخت افرا، ملچ، آزاد، زبان گنجیشک، گردو، راش، گلابی، گیلاس وحشی مناسب می باشد. همچنین به منظور لیزر در مدلسازی، مجسمه سازی و خراطی چوب درخت سرخدار، افرا، انجیلی، شمشاد (خراطی)، گردو (قنداق تفنگ)، توت، گلابی، سیب، اقاقیا، نمدار، زیتون کاربردی است.

چگالی رگه های روی چوب بسته به نوع چوب موردنظر شما، می تواند به طرز چشمگیری تغییر کند. چوب درخت گیلاس ، توسکا ، گردو و افرا دارای رگه های نسبتاً کمی هستند، در حالی که بلوط دارای رگه هایی متوسط و بزرگ است.  به عنوان مثال ، اگر یک طرح مربع شکل  بزرگ بر روی یک تکه چوب درخت گیلاس حک شود، ظاهر بسیار یکنواختی خواهد داشت. منطقه حکاکی شده با اندکی  تغییر در ارتفاع،  صاف خواهد بود. با این حال ، اگر همان مربع روی یک تکه چوب بلوط حک شدود، ظاهر آن از نظر ارتفاع بسیار متفاوت خواهد بود و ظاهری بسیار ناهموار خواهد داشت.

در هنگام حکاکی با چوب چند نکته وجود دارد

  • چوب افرا و توسکا برخی از محبوب ترین چوب ها برای حکاکی هستند و حکاکی لیزری طرح تضاد زیادی روی چوب ایجاد می کند.در طی فرآیند حکاکی لیزری چوب،  دوده و پسماند  تولید می شود که می تواند به لایه درونی رنگ چوب فرو رود. برای کاهش این اثر، همیشه از پایین به بالا حکاکی کنید - این روش کمک می کند تا هر گونه  دوده از حکاکی جدا شود.
  • هنگام حک لیزری چوب رنگ نشده، می توان بعد از حکاکی لیزری، دود و مواد زائد اضافی را  از سطح چوب با پارچه مرطوب پاک کرد.

لیزر روی چوب

خطای 5: حکاکی لیزر، دیگر سریع عمل نمی کند

دستگاه خود را تمیز کنید! تقریباً مانند سایر نمونه های طراحی تجهیزات ، یک دستگاه تمیز نتایج بهتری را نسبت به دستگاهی که به درستی حفظ و نگهداری نشده است، تولید می کند. الزامات نگهداری در دفترچه راهنمای کاربر دستگاه لیزر شما درج شده است. اگر یک افت عملکرد به سرعت اتفاق بیفتد ، بررسی و تمیز کردن لنز دستگاه لیزر ممکن است اولین قدم برای اصلاح مشکل باشد.
توصیه می کنیم به صورت هفته ای اپتیک های لیزر (لنزها و آینه ها) بررسی و چک کنید و در صورت لزوم تمیز نمایید. اگر در حال برش لیزری موادی مانند چوب یا پلکسی گلس هستید که پسماند بیشتری تولید می کنند ، ممکن است متوجه شوید که اپتیک (لنزها و آینه ها)  مورد نیاز شما به طور مکرر تمیز می شود. به طور معمول ، اپتیک های لیزر به رنگ طلایی شفاف و روشن و براق هستند. اگر لنزها و آینه ها کدر هستند و لکه هایی دارند ، وقت آن است که آنها را تمیز کنید.
لنز دستگاه برش و حکاکی لیزر می بایست به خوبی تمیز شده تا عملکرد مناسبی داشته باشد. به خصوص هنگامی که دستگاه حکاکی و برش لیزر با چوب یا پلاستیک کار کرده باشد. لیزر برش و حکاکی چوب، پلاستیک و پلکسی گلس نسبت به لیزر حکاکی و برش متریال های دیگر، گرد و خاک بیشتری تولید می کنند. به همین دلیل پس از لیزرکاری، لنز دستگاه لیزر کثیف می شود و لازم است تا تمیز شوند.  لازم به ذکر است اپراتور دستگاه لیزر، علاوه بر تمیز کردن لنز دستگاه لیزر، می بایست نکات ایمنی مراقبت از لنز دستگاه لیزر را در نظر بگیرد. 

نتیجه گیری

اشتباهاتی که در بالا ذکر شد در بین تولیدکنندگان و طراحانی که از دستگاه های حکاکی لیزری استفاده می کنند ، به ویژه افرادی که به تازگی از دستگاه لیزر استفاده می کنند ، متداول است. اما همانطور که مشاهده می کنید اگر دانش لازم برای اصلاح اشتباهات داشته باشید ، جلوگیری از خطاها به راحتی قابل اجتناب هستند.
ما به طراحان و تولیدکنندگان کمک می کنیم تا در هر قدم از فرآیند خرید یا استفاده از خدمات دستگاه حکاکی لیزر مناسب، متریال مناسب را برای استفاده انتخاب کنند. برای استفاده و درک چگونگی جلوگیری از انجام اشتباهات رایج ، استفاده از مقالات دانش بنیان برای افرادی که دچار چالش هایی برای استفاده از دستگاه لیزر هستند مفید و ضروری است.
اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در طمینه حکاکی لیزر یا برش داشته باشید ، با ما تماس بگیرید. ما زمان مناسبی را برای ارائه توضیحات در خصوص معرفی دستگاه لیزر حک یا دستگاه برش لیزر مناسب رشته کاری شما در نظر می گیریم، تا با توجه به توضیح کارشناسان بخش فروش بهترین گزینه ممکن را برای صنف حود انتخاب نمایید.

حکاکی لیزری سرعت کمی دارد

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
نظرات و امتیاز کاربران
امتیاز کاربران برای این صفحه | امتیاز 1از 5 (از 51رای)
به این صفحه امتیاز دهید

امتیاز کاربران

المیرا
1398/11/07

با عرض سلام و خسته نباشید. خیلی خیلی مطلب مفیدی بود برای ما. همکاران شما هستیم و بسیار این مقاله برای ما کاربردی بود.