لطفا منتظر بمانید

اطلاعات مورد نیاز در خصوص برش لیزری

16 اردیبهشت ، 1400
شرکت بین‌المللی پرسناژ
0 کامنت

در دنیای تولید، روشهای مختلفی برای شکل دادن مواد وجود دارد. برش ، به عنوان یک نوع روش شکل دهی، از بسیاری جهات قابل انجام است. با قدرت CNC و کنترل عددی کامپیوتری، پروژه هایی که در برنامه های کامپیوتری 2D یا 3D  مانند Illustrator و Rhino طراحی شده اند می توانند در زندگی واقعی شکل بگیرند.
برش لیزری کنترل و دقت برش هدایت شده توسط کامپیوتر را نور لیزر ترکیب می کند. فناوری برش لیزری از پرتوهای بسیار متمرکز نور برای ایجاد سوختگی کنترل شده از طریق مواد استفاده می کند.
پرتوی لیزر از طرح های تکمیل شده به نام G-code پیروی کرده که مسیر برش را ایجاد می کند. این تولید لیزر برابر با استفاده از ذره بین برای هدایت نور خورشید می باشد.
در این حالت ، منبع نور در دستگاه لیزر وجود دارد و آینه های دقیق باعث تشدید و هدایت نور از طریق لنزهای نهایی می شوند. از آنجا که برش لیزری از هدهای برش مکانیکی استفاده نمی کند ، گوشه های داخلی تیز و جزئیات طرح های پیچیده را به راحتی برش می زند. لازن به ذکر است برش طرح های هندسی با استفاده از روش های دیگر تولید، بسیار دشوار و هزینه بر است.
همانند همه ماشین آلات صنعتی، برش های لیزری خطرات مختص به خود را دارند. خطرات اصلی استفاده از برش های لیزری شامل استنشاق بخار ، آسیب به چشم و آتش سوزی می باشد. خوشبختانه، روش هایی برای کاهش خطرات احتمالی و استفاده از تکنولوژی لیزر با خیال راحت وجود دارد.
لیزرها به جای استفاده از هدهای برش مکانیکی ، از روش سوزاندن کنترل شده برای برش مواد استفاده می کنند. هنگامی که برش لیزری به درستی اجرا شود ، این روش انتخاب خوبی برای برش دقیق خواهد بود که می تواند در طیف وسیعی از محصولات و پروژه ها اعمال شود.

دستگاه برش لیزر

دستگاه برش لیزر

بررسی اجمالی دستگاه لیزر

شناخت فناوری بکار رفته در ساخت پروژه های برش لیزری نکته اساسی در طراحی محصولات موفق می باشد. دستگاه های برش های لیزری در اندازه ها و قدرت های مختلفی وجود دارند اما همه دستگاه های لیزر از یک نوع فناوری استفاده می کنند. مواد توسط پرتوی نوری که از طریق آینه هاهدایت می شود، شکل گرفته و برش می خورد.  سپس نور به پرتو برش باریک از طریق لنزهای مخصوص شکل گرفته متمرکز می شود. آینه آخر و لنزها داخل هد برش در جای خود نگه داشته می شوند. یکی از متداول ترین منابع نوری برای برش لیزر، تیوپ لیزر CO2 است که با استفاده از الکتریسیته، گاز داخل لوله را تحریک می کند تا نور ایجاد شود. البته، مشخصات بیشتری در خصوص فیزیک نحوه تولید نور تیوپ لیزر وجود دارد.

مطالب بیشتری را دنبال کنید

فناوری لیزر از آتش لیزر برای برش مواد در طول مسیر برش لیزری استفاده می نماید. متریال هایی کار که ممکن است به صورت جامد سمی نباشد  اغلب بعد از بخار شدن برای استنشاق خطرناک و تحریک کننده است. به همین دلیل است که اکثر دستگاه های برش لیزری مدرن دارای یک سوئیچ خاموش خودکار هستند ، به این معنی که وقتی درب دستگاه لیزر را باز می کنید ، لیزر فعال نمی شود.

فناوری برش لیزر

فناوری برش لیزر

همه دستگاه های لیزر باید دارای لوله خروجی باشند. بعضی از کارگاه های لیزری با استفاده از فن و پمپ وکیوم هوا، دود دستگاه  لیزر را به داخل لوله های تهویه می کشاند و بدین وسیله دود به بیرون هدایت می شود. این روشی مناسب و کاربردی برای تهویه هوای اطراف دستگاه لیزر می باشد.
بعضی از کارگاه ها از سیستم متصل فیلتراسیون استفاده می کنند که دودها قبل از اینکه هوای تمیز به داخل کارگاه بازگردد را جدا می کند. در هر صورت ، همیشه باید هنگام برش انواع متریال از اتصال خروجی دود اطمینان حاصل کنید. لازم به ذکر است که مراقب هر گونه دود قابل مشاهده و یا بو باشید.
در دستگاه لیزر، متریال مورد نظر روی میز قابل تعویض قرار می گیرند. انواع مختلفی از میزها برای انجام عملیات های متفاوت لیزرکاری وجود دارد. برای پروژه های حکاکی لیزری، داشتن یک سطح یکنواخت برای پشتیبانی کامل ازمتریال جهت حک لیزری ، منطقی می باشد. برای پروژه های حکاکی، داشتن یک بستر سطح یکنواخت برای پشتیبانی کامل از مواد ، بیشتر منطقی است. برای برش لیزذی ، بهتر است از میز لیزر سوراخ دار مانند شبکه یا لانه زنبوری استفاده کنید. هنگام برش مواد ، نور لیزر می تواند از نقاط تماس روی میز لیزر به عقب برگردد. میز های لیزری سوراخ دار به کاهش این بازگشت به عقب کمک می کنند.
اغلب ، دستگاه های برش های لیزری با استفاده از خلا و هوا به ایمن سازی مواد و مکش موثرتر دودهای ناشی از برش لیزری کمک می کنند. با استفاده از این روش های کارآمد ، سوختگی پشت متریال برش خورده کاهش می یابد.
پیشنهاد می شود برای استفاده بهینه از دستگاه برش و حک لیزری از کتابچه راهنمای کاربران استفاده نمایید. به طور کلی ، کارگاه باید تحمل وزن دستگاه لیزر را داشته باشد. برق مورد نیاز دستگاه برش و حکاکی لیزری در نزدیکی محل نصب دستگاه وجود داشته باشد. علاوه بر این ، برای استفاده از کامپیوتر به منظور ارسال و ویرایش فایلها به دستگاه لیزر، به فضای کمی نیاز خواهید داشت.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
نظرات و امتیاز کاربران
به این صفحه امتیاز دهید

امتیاز کاربران