لطفا منتظر بمانید

عوارض جانبی مضر برش لیزری

17 مهر ، 1400
شرکت بین المللی پرسناژ
0 کامنت

از سال 1965 ، برش لیزری توسط صنایع متعددی برای برش مواد ، از الماس گرفته تا چوب استفاده می شود. از آنجا که برش لیزری همچنان برای بسیاری از اهداف صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد ، محبوبیت آن در مدارس ، مشاغل کوچک و حتی در بین علاقه مندان افزایش می یابد.

برش لیزری امکان اندازه گیری دقیق را فراهم می کند و کاربران می توانند ابعاد دلخواه خود را بدست آورند. اما این فرآیند همچنین می تواند برای سلامتی افراد خطرناک باشد زیرا در فرآیند برش لیزری بخارهای مضر ساطع می شوند. اگر فضاهای کاری، سیستم های تصفیه هوای لازم و مناسب را نداشته باشند، گازها خطرناک تر می شوند.

در این مقاله با ما در شرکت پرسناژ همراه باشید تا شما عزیزان را با عوارض جانبی مضر برش لیزری بیشتر آشنا کنیم.

برش لیزری چیست؟

برش لیزری شامل استفاده از طراحی به کمک کامپیوتر برای کمک به روند برش با دقت است. این فرآیند پس از اولین بار برای برش الماس استفاده شد. در اوایل دهه 1970 ، لیزرهای CO2 معرفی شدند که برش مواد غیر فلزی مانند پارچه ها را آسان تر می کرد. از آن زمان ، سه نوع مختلف لیزر رایج شده است:

Fiber lasers
CO2 lasers
Nd and Nd-YAG

لیزرهای CO2 به دلیل همه کاره بودن محبوب ترین نوع لیزرها هستند. این ماشین ها می توانند استیل بگیر، استیل نگیر، برنج، آهن، چوب، پلاستیک و موارد دیگر را برش لیزری داده یا حکاکی لیزری کنند. دستگاه های برش لیزری توسط موسسه استاندارد ملی آمریکا طبقه بندی می شوند و اکثر آنها به عنوان لیزر کلاس 1 تعیین می شوند.

این ماشین های برش لیزری بیش از حد خطرناک نیستند زیرا سطح بالایی از انرژی را ساطع نمی کنند. با این حال، لیزرهای کلاس 3B یا 4 برعکس هستند ، زیرا این ماشین ها قدرتمندتر هستند و بنابراین مضرتر هستند. افرادی که از ماشین آلات لیزر استفاده می کنند باید از پوست و چشم خود محافظت کنند.

نحوه انجام برش لیزرینحوه انجام برش لیزری

آخرین اخبار و مطالب تکمیلی را در این بخش دنبال نمایید

مزایای برش لیزری چوب در صنعت چیست؟

انتخاب کارت عروسی، لذت بخش ترین کار دنیا

ساخت تاپر کیک تولد و عروسی با لیزر برش و حکاکی

گازهای لیزری

به گفته دانشگاه کارنگی ملون، پرتوهای لیزر در حین برش یا حکاکی خطرناک هستند زیرا آلاینده های هوای تولید شده توسط لیزر آزاد می شوند. انتشار گازهای مضر معمولاً مرتبط با لیزرهای کلاس 3B یا 4 می باشد. در اصل ، هنگامی که پرتو لیزر با متریال های مختلف در تعامل است، بخارهای شیمیایی، آئروسل ها یا دود می توانند منتشر شوند.

در حین برش لیزر، دمای بالا باعث انبساط هوای اطراف می شود. هنگامی که مواد توسط پرتو لیزر برش داده می شود، گازهایی از خود ساطع می کنند که به سرعت منبسط شده و ذرات خطرناک را آزاد می کنند. ذرات آزاد شده بستگی به نوع متریالی که برش یا حکاکی لیزری می شود دارد. در زیر لیستی از برخی متریال ها آمده است:

  • پلی کربنات
  • لاستیک
  • استیل
  • نیکل
  • کروم

به دلیل وجود گازهای سمی ناشی از برش و حکاکی لیزر، محل کار باید دارای تهویه و مجهز به سیستم های تصفیه هوا مناسب باشد. ساختمان هایی که برش لیزری در آن ها انجام می شود نیاز به چند نوع مختلف فیلتراسیون و تهویه دارند تا بتوانند گازهای مضر و ذرات هوا را جذب کنند. اما فیلترها تنها راه حل برای این مسئله نیستند. سیستم های خروجی HVAC نیز برای حذف آلاینده ها مورد نیاز خواهد بود. با استفاده از سیستم های حذف ناخالصی های هوا، می توان از سیستم های تصفیه هوا لازم اطمینان حاصل کرد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
نظرات و امتیاز کاربران
امتیاز کاربران برای این صفحه | امتیاز 5از 5 (از 51رای)
به این صفحه امتیاز دهید

امتیاز کاربران