لطفا منتظر بمانید

نحوه ایجاد فایل بردار (vector)

29 آبان ، 1400
شرکت بین‌المللی پرسناژ
0 کامنت

فایل بردار vector یک فایل گرافیکی است که حاوی تصویر بردار به جای تصویر شطرنجی یا بیت مپ bitmap است. اشکال و خطوط، گرافیک بردار را تشکیل می دهند، که تصاویری کاملاً مقیاس پذیر هستند (می توانید بدون از دست دادن کیفیت تصاویررا بسیار بزرگ کنید) در حالی که تصاویر شطرنجی از پیکسل ساخته شده اند و بزرگ کردن تصویر باعث تار شدن آن می شود.

در این مقاله که توسط ما در شرکت پرسناژ تهیه شده است، شما عزیزان را با نحوه ایجاد فایل بردار (Vactor) بیشتر آشنا خواهیم کرد.

فایل های بردار را می توان در برنامه هایی مانند Adobe Illustrator ، Corel Draw، Inkscape، Autocad یا Draftsight ایجاد کرد. آموزش های زیادی در اینترنت وجود دارد که نحوه استفاده از این برنامه ها را به شما به صورت رایگان آموزش می دهد.

نحوه ایجاد فایل بردار (vector)نحوه ایجاد فایل بردار (vector)

چگونه می توان تشخیص داد که فایل بردار است؟

معمولاً ساده ترین راه برای تشخیص این که آیا یک فایل بردار است یا نه این می باشد که تا آنجا که می توانید روی فایل خود بزرگنمایی کنید، آیا همه چیز تار می شود؟ اگر چنین است فایل بردار نیست. اگر خطی تمیز و واضح نمایش داده شود ، آن فایل بردار است. در نظر داشته باشید که فایل های بردار باید در برنامه بردار کشیده شوند نه اینکه فقط وارد آن برنامه شوند. فرمت های فایل وکتور - AI ، EPS ، SVG ، DXF ، DWG یا (گاهی اوقات) PDF (استفاده از آن مشکلی ندارد)

فرمت های فایل غیر بردار - jpg ، psd ، bmp (باید در برنامه بردار تبدیل یا دوباره ترسیم شود)

نحوه تشخیص فایل بردارنحوه تشخیص فایل بردار

دیگر مقالات ما را در این بخش دنبال نمایید

حکاکی لیزری هدایای تبلیغاتی

دستگاه CNC چیست و چگونه کار می کند

چگونه می توان فایل های وکتور جهت حکاکی لیزری را تهیه کرد

چگونه فایل بردار خود را ایجاد کنیم (در adobe illustrato)

اولین کاری که باید انجام دهید این است که تصمیم بگیرید طرح مورد نظرتان را روی چه متریالی می خواهید برش بزنید، که  اندازه فایل یا اندازه ورق متریال را تعیین می کند. فایل خود را با یکی از اندازه های ورق ذکر شده در صفحه مواد انتخابی تنظیم کنید. معمولاً اندازه ورق هاmm 900600 x ، 600x600mm ، 600x450mm 600x300mm ، 300x300mm یا x150mm 300 است اما برخی از متریال ها دارای ورق هایی با سایز کوچک تر هستند. طرح خود را در برنامه برداری با استفاده از تنها 3 رنگ قرمز ، مشکی و آبی ترسیم کنید (در زیر توضیح داده شده است) دستگاه برش لیزری فقط 3 رنگ را از فایل های شما می پذیرد:

قرمز = برش

سیاه = حکاکی رستری

آبی = حکاکی برداری

رنگ های دیگر ارائه شده در فایل ها نادیده گرفته می شوند. در اینجا چند نمونه از فایل های مختلف (طرح اول) و نحوه برش آن (طرح دوم) آورده شده است.

نحوه ایجاد فایل بردارنحوه ایجاد فایل بردار

خطوط برش - (رنگ قرمز)

خطوط برش - همیشه باید به صورت خط قرمز pt 0.1 نشان داده شود.

وقتی لیزر برش می دهد وسط خطوط قرمز  که در فایل مشخص شده است را دنبال می کند.هنگام برش، 0.1 میلی متر از هر طرف خط برش از متریال کم می شود. دستگاه های برش های لیزری پرسناژ می توانند انواع مختلفی از متریال را از ضخامت 0.5 میلی متر (کاغذ) تا 12 میلی متر (تخته سه لا) و با جزئیات زیاد برش لیزری دهند.

هنگام برش لیزری ، برش طرح های پیچیده زمان بیشتری نسبت به اشکال ساده طول می کشد و خطوط مستقیم سریع تر از منحنی ها یا دایره برش لیزری میشوند. بهتر است همه خطوط برش به هم متصل (join) شوند تا برش لیزری از یک خط واحد پیروی کند و بنابراین برش لیزر سریع تر خواهد شد، خطوط شکسته یا قطعه قطعه شده می تواند زمان برش لیزری طولانی تری را در پی داشته باشد.

نرم افزار برش لیزری هر خط قرمز موجود در فایل را پیدا کرده و برش می دهد، در صورت همپوشانی، ماسک زدن یا پنهان کردن آن ها در زیر خط دیگر، دستگاه لیزر آن ها تشخیص داده و بریده می شوند. همچنین خطوط برش دوبل (یک خط قرمز روی خط دیگر) دوبار بریده می شود و هزینه برش لیزری اضافی نیز از شما دریافت می شود.

چگونه فایل بردار ایجاد کنیم؟چگونه فایل بردار ایجاد کنیم؟

حکاکی رستری - (سیاه) می توان به صورت ترکیبی از خطوط کشید. حکاکی رستری را که با حرکت جلو و عقب هد دستگاه لیزر مانند چاپگر جوهر افشان انجام می شود می توان ایجاد کرد. هنگام تنظیم فایل های خود با قطعات متعدد که نیاز به حکاکی لیزری دارند ، بهتر است همه فایل ها را در یک قسمت روی صفحه و در صورت امکان در ردیف های افقی قرار دهید، با این روش حکاکی لیزری سریع تر انجام می شود و بنابراین هزینه لیزرکاری ارزان تر خواهد بود.

می توانید نقاط سیاه رنگ طرح را mask کرده و بپوشانید همچنین می توانید از تصاویر JPG با کیفیت بالا استفاده کنید اما طرح برداری همیشه بهتر تصویر است. ضخامت نازک ترین خط سیاه رنگ در فایل  نباید کمتر از 0.5pt-0.75pt باشد. 

عمق حکاکی راستری تقریباً 0.5 میلی متر است، اگرچه این مقدار متغیر است و ما نمی توان در عمق مشخصی حکاکی لیزری کرد. در صورت لزوم می توان چند بار لیزرکاری کرد تا حک عمیق تر شود، اما توجه داشته باشید که این کار هزینه لیزر را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد ، زیرا حکاکی لیزری ذاتاً فرایندی کند و زمان بر است! حکاکی راستری نیز می تواند برای تزئین قسمت جلویی و پشتی طرح های دو طرفه انجام شود - اما باز هم این کار در بیشتر موارد تقریبا هزینه اجرای کار را دو برابر می کند.

نحوه حکاکی بردارینحوه حکاکی برداری

حکاکی برداری - (آبی)

VECTOR ETCH (آبی) همیشه باید به صورت 0.1pt  آبی نشان داده شود (فقط خطوط) حکاکی لیزری وکتور راهی برای حک کردن خط باریک پیوسته با برش لیزری است. در این روش هد لیزر خطوط آبی را دنبال می کند همانطور که هنگام برش خطوط قرمز را دنبال می کند. ضخامت پرتو لیزر روی سطح طراحی شما (معمولاً ضخامت حدود 0.1-0.2 میلی متر) ایجاد می شود.

مانند خطوط قرمز ، نباید خط بردار آبی را بپوشانید یا ماسک کنید - اگر خط آبی در پرونده شما وجود داشته باشد ، دستگاه برش لیزری آن را پیدا کرده و آن خط را حک می کند ، اگر 2 خط آبی روی هم داشته باشید ، هر دوخط را حک می کند. حتی ممکن است در بعضی نقاط بسیار عمیق بریده شود و باعث شکنندگی آن قسمت شود. این روشی سریع تر و ارزان تر برای خط ساده باشد اما وقتی خطوط زیاد وجود دارد (مانند متن کوچک) هزینه لیزر می تواند گران تر شود.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
نظرات و امتیاز کاربران
امتیاز کاربران برای این صفحه | امتیاز 5از 5 (از 51رای)
به این صفحه امتیاز دهید

امتیاز کاربران