لطفا منتظر بمانید

تفاوت حکاکی لیزری فایل Raster با Vector در چیست

05 دی ، 1400
شرکت بین المللی پرسناژ
0 کامنت

فایل گرافیکی شطرنجی Raster و بردار Vector انواع مختلفی از فایل های گرافیکی هستند که به روش های متفاوتی از پردازش لیزری نیاز دارند. تفاوت اصلی بین گرافیک برداری و شطرنجی در این است که گرافیک شطرنجی از پیکسل تشکیل شده است، در حالی که گرافیک برداری از مسیرها یا خطوط تشکیل شده است.

تفاوت های اصلی بین حالت های مورد نیاز برای پردازش لیزری هر نوع شامل حرکت محورها و پارامترهای مورد استفاده است. در این مقاله که توسط ما در پرسناژ تهیه شده است شما عزیزان را با تفاوت حکاکی لیزری فایل Raster با Vector بیشتر آشنا خواهیم کرد.

آشنایی با تفاوت حکاکی لیزری فایل Raster با Vectorآشنایی با تفاوت حکاکی لیزری فایل Raster با Vector

حکاکی فایل Raster

حکاکی شطرنجی فرایند استاندارد حکاکی است. این فرایند همان نوع فرآیندی است که در چاپگرهای جوهر افشان مورد استفاده قرار می گیرد که فایل به صورت خط به خط چاپ می شود. 

فایل Raster با لیزر چگونه کار می کند؟

فایل raster شامل طرح bitmap است که به این معنی می باشد که طرح از پیکسل تشکیل شده است. تصویر توسط دستگاه لیزر به صورت خط به خط، نقطه به نقطه و شبیه روش اعمال جوهر افشان در چاپگر جوهر افشان حکاکی می شود ، اما به جای استفاده از جوهر، مواد توسط لیزر و به صورت پیکسل به پیکسل حذف می شوند. این یک فرایند "دو جهته" است که در آن حکاکی لیزری به صورت متناوب در هر دو جهت انجام می شود. 

در طول فرآیند خط به خط حکاکی شطرنجی، سرعت دو محور بسیار متفاوت است. سرعت در محور x (محوری که سر لیزر به آن متصل است) زیاد و در مقایسه با محور y کمتر است. در حکاکی طراحیraster ، پارامتر ppi (پالس در اینچ) مهم است زیرا چگالی نقاط لیزر را کنترل می کند.

نحوه کار فایل Raster با لیزرنحوه کار فایل Raster با لیزر

حکاکی و برش بردار Vector

تولید و ذخیره فایل‌های تصویری کامپیوتری با مشخصات هندسی نقاط، خط‌ها، منحنی‌ها و چندضلعی‌ها که به صورت ریاضی تعریف می‌شوند گرافیک برداری یا وکتور نامیده می شود. بزرگ و کوچک کردن تصاویر، بر روی جزئیات و وضوح تصویر تاثیری ندارد. ویژگی های منحصر به فرد فایل های وکتور باعث محبوبیت آن ها در استفاده از دستگاه های سی ان سی و دستگاه های برش و حکاکی لیزری شده است.

فایلی که باید اجرا شود فایل گرافیکی متشکل از بردارها (خطوط و منحنی های یک هندسه) است که به صورت خط مویی hairlines  مشخص شده اند.  هنگامی که فایل از برنامه گرافیکی وارد می شود ، طرح کلی به عنوان حکاکی بردار مشخص می شود. طرح  بردار توسط لیزر ردیابی شده و سپس حک لیزری می شود.

نحوه حکاکی و برش بردار Vectorنحوه حکاکی و برش بردار Vector

در حکاکی لیزری بردار، محورها به طور همزمان و کندتر از حکاکی لیزری Raster حرکت می کنند. این فرایند خود مانند برش لیزری است. تفاوت در تنظیم قدرت لیزر انتخاب شده است. اگر در تنظیمات، قدرت کم انتخاب شود، فایل به صورت خط "حکاکی" می شود و قدرت بالاتر، برش بردار ایجاد می کند.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
نظرات و امتیاز کاربران
امتیاز کاربران برای این صفحه | امتیاز 5از 5 (از 51رای)
به این صفحه امتیاز دهید

امتیاز کاربران